Den siste flaska
Vi panter ni av ti flasker og bokser, men hva skjer med den siste?
Aktuelt byrå
Pulse Communications AS

I Norge panter vi ni av ti flasker og bokser, men hva skjer med den siste? Kaster vi den hjemme i restavfallet, i naturen, ut av bilvinduet? Karsten Warholm ønsker å belyse dette i Infinitums nyeste kampanje som har rullet på norske TV-skjermer og kinoer den siste tiden. Kampanjen er utviklet av reklamebyrået Pulse Communications, som Infinitum valgte som sitt eksklusive reklamebyrå i 2022. Filmene er produsert av Field Productions, som har et tett samarbeid med Pulse Communications.
– Alle vet at vi skal pante alt, men allikevel er det veldig mange flasker og bokser som ikke blir pantet. Med denne filmen ønsket vi å tydeliggjøre hvor dumt det å kaste flasker og bokser i ulike situasjoner, samtidig som vi belyser hvilke situasjoner flasker og bokser faktisk blir kastet, i stedet for å pantes. Samtidig belyser vi gevinsten av å pante alle flasker og bokser med konkrete eksempler, forteller regissør Even Sigstad i Field Productions.
– Selv om nordmenn er best i verden i panting og har vært det i mange år, er tiden inne for å snakke mer om flaskene og boksene vi ikke panter, sier rådgiver i Pulse Communications, Preben Øiamo. I hvilke situasjoner oppstår dette og hva er konsekvensene? Flasker og bokser vi ikke pantet i 2022 utgjør 8 % og cirka 114 millioner i antall. Sånn sett er vi gode på panting i Norge, men vi er fortsatt ikke gode nok. 100 % pantegrad er godt nok og vi gir oss ikke før vi er der, sier Øiamo avslutningsvis.
Ingen flasker eller bokser ble skadet eller kastet under produksjonen. Det ble brukt blant annet fiskesnøre for å sørge for at flaskene ikke forsvant. Se hvordan her:
Involverte byråer
Martin Haukaas
Kreatør
Preben Øiamo
Rådgiver
Fredrik Strømme
Rådgiver
Camilla Lusk
Prosjektleder

Espen Kristiansen
Produksjonsleder
Espen Saur
Filmfotograf
Mathias Brendsrud
Klipp
Thomas Kongshavn
Komponist
Thomas Kongshavn
Komponist
Didrik Bråthen
Colorist
OPC Megaphon Lyddesign