– Vi fikk veldig god respons på kampanjen sist, og filmene testet spesielt bra. Samtidig hadde vi et behov for å fortelle om vårt bredere engasjement for idrett – vi er jo tett på mye mer enn bare fotball. Spillemidlene fra Norsk Tipping finansierer norsk idrett i et bredt spekter, og det var derfor naturlig å ta dette konseptet over i vintersportsverden, sier Kristin Røe i Norsk Tipping.
Filmene følger en amerikansk gjeng som spekulerer i hvordan Norge kan være bedre enn USA i vinteridrett – med vekslende hell. Det er TRY som har laget kampanjen, av kreatør-kvartetten Jonas Grønnern, Mads Rolland Krogh, Sebastian Rasch og Lars-Kristian Harveg.
– Amerikanere er jo kjent for å være litt selvsentrerte og forventer å være best i alt. Men når det kommer til vinter-OL er Norge beviselig bedre, med USA som en god nummer to. Så vi tenkte rett og slett det ville bli morsomt å se på norsk vintersportsuksess med amerikanske øyne. Samtidig er det helt reelt at vi stort sett vinner ting som involverer ski – og enkelte av ski-kombinasjonen er ganske så fjerne sett fra et amerikansk ståsted.
Filmene er produsert av Motion Blur, med Harald Zwart på regi og Nina Lorentzen som produsent.
– Stolte av vårt bidrag
I tillegg til filmene er det laget blant annet radio og innholdskommunikasjon som forteller mer om hvordan Norsk Tippings midler har bidratt til å gi barn og vokse muligheten til å både delta og utvikle seg i vinteridrett i hele landet.
– Vi sier ikke at vi er «tett på» uten grunn. Og vi er veldig stolte av vårt bidrag til idretten. Vi heier både på de som nå skal kjempe om OL-medaljer og de som får oppfylt små og store drømmer via idretten her hjemme. Så håper vi som alle andre på at det blir flere medaljer enn positive koronatester i årets OL, sier Lise Kampenhøy i Norsk Tipping.
Involverte byråer
Cecilie Thue
Prosjektleder
Helge Gjertveit
Rådgiver
Harald Zwart
Regissør