
Kampanjen består av filmer for både TV, kino, og sosiale medier, i tillegg til print og egne kanaler. Det er dessuten utviklet en egen nettside hvor man kan få en kjapp oppfriskning og en oppdatering på endringer i trafikkregler de siste årene. Dette er laget i samarbeid med Wright trafikkskole. Tar man en liten mini-teoriprøve, kan man vinne gratis førerkort til et familiemedlem som skal i gang med å øvelseskjøre.
– Vi gjør dette først og fremst for å få oppmerksomhet rundt «over-the-air»-oppdateringene som er tilgjengelig for alle våre ID.-modeller. Men som Norges største personbilmerke ønsker vi også å gå foran å drive litt «etterutdanning», sier markedssjefen i Volkswagen Personbil, Thomas Mietinen.

– Vi tror dette er en tematikk som engasjerer, og at det er mange der ute som kjenner på at de trenger en liten oppfrisking når det gjelder trafikkreglene, forteller det kreative teamet i Try, Karin Lund og Øystein Halvorsen.
I tillegg til «over-the-air»-oppdateringer promoteres også ID.-modellenes sikkerhetssystemer og innovasjoner.
– Våre biler er proppfulle av førerassistentsystemer som sikkert har bidratt til å gjøre både øvelseskjøringen og annen kjøring enklere og tryggere, men det er fortsatt helt avgjørende at sjåføren kan trafikkreglene, fortsetter Mietinen.
Kampanjen er en oppfølger til skjult kamera-stuntet med en flyvende ID.3. Den filmen scoret høyt på Kampanje og MediaCom sin reklamebørs, og var blant annet den best likte bilfilmen på mange år.
– Vi tror på norskprodusert innhold og håper at denne kampanjen også vil gi oss gode resultater både når det gjelder oppmerksomhet og liking, og at mange benytter sjansen til å oppdatere seg på trafikkreglene, avslutter Mietinen.
Involverte byråer

Øystein Halvorsen
Tekstforfatter
Trond Sandø
Konsulent
Marianne Sørlie
Prosjektleder
Andreas J. Riiser
Regissør
Florent Chronie-De Maria
Music Supervision