«Det går bra». Årets største løgn.
Kirkens Bymisjon har en av de største innsamlingsaksjonene i Norge hver jul. Men da begrepet «dyrtid» snek seg inn i vårt vokabular, var også tiden inne for Kirkens Bymisjon å tenke nytt.
Aktuelt byrå
Tante Randi Reklamebyrå
– Tidligere har julekampanjene våre synliggjort personer som har levd et tøft liv på gata. Som organisasjon jobber vi med veldig mange grupper i samfunnet, og det var viktig for oss å få frem at det er flere som har mindre i år. Det kan være mannen i gata, en nabo eller en kollega, sier Jon Wang, kampanjeleder i Kirkens Bymisjon.
Det er Tante Randi, i samarbeid med Mindshare, som har utviklet årets kampanje.
– Utenforskap er nærmere enn man ønsker. Det gikk igjen i alle Slabberasene. Og fordi vi nordmenn skjuler oss bak fasaden, kan det være vanskelig å få øye på de nyfattige. Jeg tror alle kan kjenne seg igjen i løgnen «det går bra», når noen spør om hvordan det går, sier kreativ leder Tore Woll.
Årets kampanje gikk på lufta 1. november og er synlig over hele landet, med både mer tradisjonelle kanaler som TV, utendørs og digitalt, men også flater døpt «gatenære» der fasader, plakater, byggeplasser, butikkvinduer, kirkespir, og mange ulike flater er gitt Kirkens Bymisjon for å kunne spre budskapet.
– Man møter ansatte og brukere av Kirkens Bymisjon på gata, derfor er det riktig at man også møter budskapet der. Vi har trålet gatelangs og hengt opp plakater, store og små bedrifter i hele landet har gitt oss plasseringer. Vi ville avdekke løgnen vi alle står i hver dag – dette er et av de grepene vi tok for å sette opp speilet til folk, avslutter det kreative teamet i Tante Randi, Jobo Engh og Jørgen Kjensli Moe.
Involverte byråer
Mia Dahl
Grafisk designer
Thyri Dahle
Sosiolog
Henning Handå
Medierådgiver
Andre involverte
Torstein Ihle
Fotograf hos Kirkens Bymisjon
Jon Wang
Kampanjeleder hos Kirkens Bymisjon
Hans Jacob Torkildsen
Marketing manager hos Kirkens Bymisjon
Christoffer Andersen
Project manager hos Kirkens Bymisjon