Det vises ikke utenpå

Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS) utfordrer noen av mytene som finnes rundt spiseforstyrrelser. Mikrolab og regissør Hanne Berkaak står bak filmen.

91693 298be original
91695 36c1c original
91696 6701d original
91697 571da original
91698 71ae9 original
91699 b0833 original

Med vinterens kampanje «​Det vises ikke utenpå»​ ønsker Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS) mytene rundt spiseforstyrrelser til livs. Slik kan også de som føler de faller utenfor de mest kjente diagnosekriteriene få hjelp for sin spiseproblematikk. I filmen ble det derfor viktig å ha en gutt i hovedrollen for å bryte ned stereotypien med spiseproblematikk som en typisk ​kvinnesykdom. Et viktig poeng ble også å få frem at dette er en psykisk lidelse; det er ikke bare å spise litt mindre eller mer for å bli frisk.

«Det vises ikke utenpå» lang versjon.

– Det som skjer inni hodet

Jeg har lenge hatt lyst til å lage en film om spiseforstyrrelser der jeg ikke viste diagnosen og det fysiske man ofte assosierer med det. Derfor var det fint at ROS også var med på denne retningen om å ta bort diagnosefokuset, men heller fokusere på det som skjer inni hodet hos de som er syke, forteller regissør Hanne Berkaak.

– For å finne formen på hvordan denne abstrakte følelsen skulle vises, ble jeg inspirert av historien til HC Andersen som heter «Skyggen». Han ble et symbol på både det vanskelige gutten ikke klarer å prate om, og det ambivalente forholdet mange har til sin spiseforstyrrelse; venn blir fort til fiende. Slik gav vi også spiseforstyrrelsen karakter. Alt i alt var det en utrolig fin prosess og samarbeid, der jeg var så heldig å ha full tillit fra ROS til å ta denne filmen i den retningen vi gjorde.

En vanskelig høytid

Ifølge prosjektleder Nina Hvidtsten hos ROS, ville de med «Det vises ikke utenpå» formidle kunnskap om spiseforstyrrelser på en lett tilgjengelig måte, der de særlig ville utfordre myter om sykdommen.

– Vi valgte Mikrolab som samarbeidspartnere fordi de tidligere har vist at de har en unik kompetanse på å formidle budskap på en måte som treffer både mottakers hode og hjerte. Vi er imponert over måten Mikrolab tok bestilling vår på og hvordan de gjennom idéutvikling og illustrasjoner viste at de evnet å gjøre «kalde fakta» om til en gripende film.

Kampanjen kjøres gjennom vinteren, med julen som hovedarena da dette ofte er en vanskelig tid for de som sliter med forholdet til mat. Filmen rulles ut på sosiale medier, kino og på TV i jula, sammen med temakvelder og utgivelse av informasjonshefter.