I Norge har fagforeninger stått sterkt, men yngre arbeidstakere uten en stor klubb i bedriften blir ikke medlemmer på autopilot. De identifiserer seg ikke med «fagrørsla» og usikre på hva en fagforening kan gjøre for dem. I privat sektor er det bare 4 av 10 som er organisert.
– Det er fort gjort å forsvinne i mengden av organisasjoner som sier at de trengs, at de er viktige. Derfor valgte vi å si det ingen andre sier, at du ikke trenger en fagforening, forteller Caroline Nordby og Karl Nystøyl, det kreative teamet bak kampanjen.
Det finnes nemlig et alternativ. Du kan si ja til alle oppgavene du får, se på alle endringer som noe positivt og være ung og lovende herfra og frem til pensjonistalderen. Så ordner det meste seg.
Det skulle ikke være så vanskelig?
Men om du, mot formodning, skulle ha behov for å være en vanlig, talentfull og flink arbeidstaker, med gode og dårlige dager, behov for å ta fri en gang iblant, eller rett og slett ha trenge litt trygghet i løpet av de neste 50 årene du skal jobbe, er det ikke så dumt å melde seg inn i en fagforening. Det er tvert imot lurt, sånn i lengden.
Kampanjen startet i uke 43 utendørs og på radio, digitalt og i sosiale medier.
Radioreklame
Involverte byråer
Hanne S. Knudsen
Prosjektleder
Tyge M. Christiansen
Motion
Martine Rokne
Digital rådgiver
Johannes Veine Wiig
Regissør
Silje Baer
Produsent
Pernille Sandberg
Fotograf
Sagveien Resort Radioproduksjon
Andre involverte
Viktoria Fladby
Leder markeds- og komm.avdeling, Negotia
Herman Gjeitanger
Markedskonsulent, Negotia