Elvia ruller ut pilot for ny nettleie
Få måneder etter at Elvia presenterte sin nye identitet, lar nettselskapet 10.000 pilotkunder teste to nye modeller for nettleie. – Alle nordmenn vil om kort tid måtte forholde seg til nye prismodeller. Derfor er vi helt avhengig av å fange oppmerksomheten deres, sier ansvarlig for kundekommunikasjon i Elvia, Lene Ljødal.
Aktuelt byrå
Geelmuyden Kiese
Så sent som i juni i år presenterte Elvia sin nye identitet og sitt nye kommunikasjonskonsept. Nettselskapene Hafslund Nett og Eidsiva Nett er blitt Elvia – navnet betegner en «elektrisk vei», «El via» – og grunnmuren i kommunikasjonen er «det magiske PÅ».
– Fra å være to selskaper som var litt AV, er vi blitt ett selskap som ønsker å være PÅ i kommunikasjonen med 900.000 husstander og 1,8 millioner kunder. Vi skal dyrke dialog, ikke monolog, og søke åpenhet i møtet med kundene våre, sier prosjektleder Ljødal.
Kraftbransjen er utfordrende for kundene å forstå, ikke minst fordi selskapene ikke selv velger nettleverandør, og tar strømleveransen som en selvfølge. Det blir ikke enklere i løpet av 2021, når Reguleringsmyndigheten for energi i RME har bestemt at nettselskapene må innføre nye prismodeller. For å være i forkant er 10.000 Elvia-kunder plukket ut til å teste fremtidens nettleie allerede nå.
Unngå kostbar utbygging av strømnettet
Elektrifiseringen av Norge gir økt strømbruk og behov for å bruke strømnettet smartere. Alternativet er svært kostbart, å dimensjonere strømnettet for de få timene i løpet av året hvor forbruket er på det høyeste. Derfor må det bli dyrere å bruke strøm på hverdager om vinteren, når disse toppene inntreffer. Utenom denne rushtiden på hverdager om vinteren blir det billigere, altså helg, natt og hele sommerhalvåret.
For å klare å fjerne forbrukstoppene, er det essensielt å få kundene med på laget tidligst mulig.
– Det er aldri enkelt å kommunisere endring. Derfor ønsket vi kommunikasjon som både forklarer og underholder, sier Ljødal.
Humor og skrekk som virkemidler
Sammen med kommunikasjons- og samfunnsbyrået Geelmuyden Kiese har Elvia utviklet et kreativt konsept med en tydelig stoppeffekt. Sentralt i lanseringen av konseptet er en film som spiller på både humor og skrekk.
– Med denne filmen har vi forsøkt å gjøre et vanskelig budskap både enkelt og relevant, sier Mattis Bentzen i det kreative teamet bak filmen. Filmen er produsert av Willy Nikkers, med Stian Johansen på regi.
– Filmen setter problemstillingen for fremtidens strømnett og elektrisitetsforsyning på spissen, samtidig som vi formidler samfunnsoppdraget vårt, som er å sikre kunden strøm i stikkontakten til enhver tid, sier Ljødal.
– Bedre informasjon gir bedre beslutninger og bedre samfunn. Samtidig vet vi at kreativitet er kommunikasjonens hjerte. Derfor tror vi denne kampanjen kan mobilisere for viktig endring, sier kundeansvarlig Hans Geelmuyden i Geelmuyden Kiese.
Involverte byråer
Jannicke Josefsson-Ruud
Rådgiver
Martine Eriksen Bue
Prosjektleder
Hans Geelmuyden
Kundeansvarlig
Andre involverte
Lene Ljødal
Ansvarlig hos kunde