En helt ekte tidsmaskin

Mercedes-Benz Norge er på lufta med en norskprodusert reklamefilm for den nye, helelektriske modellen EQS. Atyp og Einar Film med Aksel Hennie på regi står bak.

EQS Film

Vanligvis er det internasjonalt produsert materiell som gjelder for lanseringene til markedssjef Audun Hermansen og Mercedes-Benz Norge. Men av og til kommer det biler som krever helt spesiell behandling. Helt nye EQS er en slik bil.

– Når flaggskipet EQS skulle presenteres for det norske publikum var utfordringen å bringe sammen vår unike historie, hva den betyr, og samtidig komme med et tydelig bevis på vår bærekraftige fremtid. De kreative hodene i Atyp landet på et enkelt manus som forteller en omfattende historie, mens Aksel Hennie og Einar Film oversatte ide til det nydelige utrykket som nå ruller på både kino og TV. Det var innslag av nerver, men da min mor felte en tåre på første screening ble nervøsitet erstattet av ren iver etter å få denne filmen på lufta, sier en fornøyd Audun Hermansen, kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

MB EQS Tidsmaskinen

EQS blir av flere omtalt som den mest innovative personbilen i markedet, med en grensesprengende Hyperscreen, inntil 780 km rekkevidde og den kompromissløse kvaliteten merket er så kjent for.

– Det er alltid ekstra stas når man får lage en norsk reklamefilm for verdens største og beste bilmerke. En sjelden mulighet vi ønsket å ta godt vare på, sier daglig leder og vikarierende strategisk rådgiver Hågen Pettersen.

EQS er ikke bygget kun med utgangspunkt i en datamaskin, men med utgangspunkt i over 135 års ingeniørhistorie. Slikt blir det grensesprengende biler av. For teamet i Atyp ble det tidlig klart at de ønsket å gjøre en reise i tid.

– EQS er på mange måter Mercedes-Benzs historie, nåtid og fremtid i en og samme bil. Den er det nærmeste man kommer en helt ekte tidsmaskin. Det ble tidlig klart at vi ønsket å ta en reise tilbake i tid, men vi ønsket å gjøre den personlig og gjenkjennelig, sier Art Director i Atyp, Sindre Veseth Foss.

– For uansett hvor teknologiske bilene har blitt, handler bil og bilkjøring stadig om følelser. Veldig mange har et minne av seg selv i en bil fra da de var små. Og vi tenkte at et slikt minne kunne være en fin måte å minne folk på at for Mercedes, så handler en elektrisk kjøreopplevelse om mye mer enn bilens drivlinje, sier tekstforfatter og kreativ leder i Atyp, Ulrik Solum Waagsether.

Se filmen her.

Andre involverte

A

Audun Hermansen,

Ansvarlig hos kunde

H

Heidi Aasen

Ansvarlig hos kunde

C

Charlotte Bateman

Ansvarlig hos kunde