En hyllest til eventyret Oslo
Maskinen står bak kampanjen «1000 og én dag» som lanseres i disse dager. Kampanjen er en hyllest til små og store eventyr som er tilgjengelig i Oslo til en hver tid. Målet er å skape lokalt og nasjonalt engasjement til Oslo som reiselivsdestinasjon.
Aktuelt byrå
Maskinen
1000 kroner og én dag i Oslo.
Ideen var et svar på Oslo kommune sin utlysning om tilskudd til profilering av byen. Savnet etter liv og røre i byen var stort under nedstengingen. Inspirert av de eksotiske eventyrene i boken Tusen og én natt, ble teamet i Maskinen nysgjerrige på hva ville skje, hvis de gav fem Oslo-borgere 1000 kroner og én dag til å oppleve sin egen by.
Fem personlige fortellinger utgjør helheten
Sentralt i kampanjen er fem kortfilmer. Her opplever vi Oslo gjennom øynene til Didrik, Dhivya, Håkon, Siri og Ifiok.
– Filmene tar utgangspunkt i deres forhold til byen og hva som gjør Oslo magisk for dem. Vi har ønsket at historiene til sammen skildrer spennende sider av livet i byen, forteller regissør i Maskinen, Preben Winther Hansen.
Bruk byen
På nettsiden tusenogendag.no vil publikum kunne bli bedre kjent med de fem personene og deres historier ved å se filmene og lese artikler. Spredning sikres gjennom en digital kampanje i sosiale medier.
– Vi har valgt å fokusere på inntrykk, tanker og følelser. Vi håper publikum får lyst til å gå ut å bruke byen på sin måte, sier Winther Hansen.
En kampanje for hele Oslo
For at flest mulig mennesker og aktører i byen føler eierskap til kampanjen, er den bygget opp som en selvstendig merkevare. Designet er utarbeidet av Bielke&Yang. Identiteten utfolder seg på mange flater, fra web og redaksjonelt innhold, til bevegelige elementer og detaljer i film.
– Bielke&Yang er utrolig dyktige til å utvikle nære og sterke visuelle opplevelser rundt merkevarer. Helheten de har skapt denne gangen er helt nydelig, sier Ketil Winther Løkke, strategisk rådgiver i Maskinen.
Designerne fikk full frihet til å skape det visuelle universet.
– Vi har stor kjærlighet til og omsorg for byen vi bor og jobber i, og det har vært veldig meningsfullt og få jobbe med prosjektet, sier Evan McGuinness, partner og designer i byrået.
Verdens beste by som ambisjonsnivå
Kampanjen kommer til å gå i september og oktober. Filmene har allerede blitt vist på arrangementer i Oslo, og alle som ønsker å ta del i samtalen om livet i byen og kjærligheten til Oslo er velkommen til å ta eierskap til kampanjen.
- Som Oslo-borgere tenker vi at dette er verdens beste by. Den samme kjærligheten har vi lagt i prosjektet. Vår opplevelse er at alle som har bidratt i prosjektet eller ser resultatet deler det samme engasjementet for byen, avslutter Løkke i Maskinen.
Involverte byråer
Jermund Lie
Webutvikling
Preben Winther Hansen
Regissør
Ida Wildhagen
Produsent
Magnus Roaldset Furset
Filmfotograf
Sebastian Bjerkvik
Foto
Andreas Åsebø
Synlighet
Embrik Ellingsgard
B-foto
Astrid Bang
Casting
Jon Frogner
Manus
Jens Henrik Ravn
Innspillingsleder
Peder Lie
Lyd
Bielke&Yang Identitet og design
Ambolt Audio Lyddesign
Andre involverte
Didrik Braathen
Colorist
Øystein Aurlien
Råd