En hyllest til eventyret Oslo

Maskinen står bak kampanjen «1000 og én dag» som lanseres i disse dager. Kampanjen er en hyllest til små og store eventyr som er tilgjengelig i Oslo til en hver tid. Målet er å skape lokalt og nasjonalt engasjement til Oslo som reiselivsdestinasjon.

1 K1 D 01

1000 kroner og én dag i Oslo.

Ideen var et svar på Oslo kommune sin utlysning om tilskudd til profilering av byen. Savnet etter liv og røre i byen var stort under nedstengingen. Inspirert av de eksotiske eventyrene i boken Tusen og én natt, ble teamet i Maskinen nysgjerrige på hva ville skje, hvis de gav fem Oslo-borgere 1000 kroner og én dag til å oppleve sin egen by.

Fem personlige fortellinger utgjør helheten

Sentralt i kampanjen er fem kortfilmer. Her opplever vi Oslo gjennom øynene til Didrik, Dhivya, Håkon, Siri og Ifiok.

– Filmene tar utgangspunkt i deres forhold til byen og hva som gjør Oslo magisk for dem. Vi har ønsket at historiene til sammen skildrer spennende sider av livet i byen, forteller regissør i Maskinen, Preben Winther Hansen.

Her ser du filmen med Didrik. Se resten av filmene på tusenogendag.no.

Bruk byen

På nettsiden tusenogendag.no vil publikum kunne bli bedre kjent med de fem personene og deres historier ved å se filmene og lese artikler. Spredning sikres gjennom en digital kampanje i sosiale medier.

– Vi har valgt å fokusere på inntrykk, tanker og følelser. Vi håper publikum får lyst til å gå ut å bruke byen på sin måte, sier Winther Hansen.

1 K1 D 02
1 K1 D 03
1 K1 D 05
1 K1 D 06

En kampanje for hele Oslo

For at flest mulig mennesker og aktører i byen føler eierskap til kampanjen, er den bygget opp som en selvstendig merkevare. Designet er utarbeidet av Bielke&Yang. Identiteten utfolder seg på mange flater, fra web og redaksjonelt innhold, til bevegelige elementer og detaljer i film.

– Bielke&Yang er utrolig dyktige til å utvikle nære og sterke visuelle opplevelser rundt merkevarer. Helheten de har skapt denne gangen er helt nydelig, sier Ketil Winther Løkke, strategisk rådgiver i Maskinen.

Designerne fikk full frihet til å skape det visuelle universet.

– Vi har stor kjærlighet til og omsorg for byen vi bor og jobber i, og det har vært veldig meningsfullt og få jobbe med prosjektet, sier Evan McGuinness, partner og designer i byrået.

1 K1 D 07
1 K1 D 08
1 K1 D 09
1 K1 D 10
1 K1 D 11

Verdens beste by som ambisjonsnivå

Kampanjen kommer til å gå i september og oktober. Filmene har allerede blitt vist på arrangementer i Oslo, og alle som ønsker å ta del i samtalen om livet i byen og kjærligheten til Oslo er velkommen til å ta eierskap til kampanjen.

- Som Oslo-borgere tenker vi at dette er verdens beste by. Den samme kjærligheten har vi lagt i prosjektet. Vår opplevelse er at alle som har bidratt i prosjektet eller ser resultatet deler det samme engasjementet for byen, avslutter Løkke i Maskinen.

Involverte byråer

Maskinen Brand Guide JAN23 WIP
Maskinen
J

Jermund Lie

Webutvikling

P

Preben Winther Hansen

Regissør

I

Ida Wildhagen

Produsent

M

Magnus Roaldset Furset

Filmfotograf

S

Sebastian Bjerkvik

Foto

A

Andreas Åsebø

Synlighet

E

Embrik Ellingsgard

B-foto

A

Astrid Bang

Casting

J

Jon Frogner

Manus

J

Jens Henrik Ravn

Innspillingsleder

P

Peder Lie

Lyd

Bielke yang logo

Bielke&Yang Identitet og design

Ambolt Audio Lyddesign

Andre involverte

D

Didrik Braathen

Colorist

Ø

Øystein Aurlien

Råd