Et lite stikk til vaksinemotstandere

Los & Co hjalp Verd med å være det første begravelsesbyrået som tar et standpunkt i en dødsalvorlig debatt.

Verd

– De fleste har fått med seg at det er viktig å ta vaksinen, for seg selv og alle andre. Likevel nøler fortsatt noen med å vaksinere seg, noe som fører til belastning på helsevesenet og flere innstramminger i samfunnet. For mange er dette en stor påkjenning. Derfor ville vi hjelpe Verd, som allerede bruker slagordet «Vi gjør den tunge tiden litt lettere», med å oppfordre folk til å ta vaksinen, forteller kreatørene.

Kampanjen spiller på både humor og ordspill rundt det dystre temaet, og ble tatt ut som print, utendørs på sentrale knutepunkt i Oslo og stunt utenfor vaksinesentre. Den ble også tatt ut i vaksinemotstandernes hovedkvarter, sosiale medier.

– Det er en samfunnsnyttig oppfordring med glimt i øyet, og det som er viktig å tenke på er at samfunnsansvar ikke alltid må være snilt, det kan også være litt spisst. Det er noen vaksineskeptikere som har kommet med kritikk til kampanjen, men majoriteten klapper i hendene, sier Espen Haugen, daglig leder i Los & Co.

Se casefilmen her.

Los & Co fikk bekreftet at den klassiske printannonsen fortsatt kan skape stor oppmerksomet. Annonsene gikk ut i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og ble delt eksplosivt i sosiale medier, både av de som er for og imot vaksinen.

– All kudos til Verd, som ga oss en veldig spennende og aktuell brief. Det føltes godt å få frem et viktig budskap med en god dose galgenhumor, sier kreatørene.

– Det var viktig for oss å kommunisere at Verd er et nytenkende begravelsesbyrå som har som hovedmål å gjøre den tunge tiden litt lettere. Her klarte vi å komme med en tydelig oppfordring med glimt i øyet, sier Tim Nilo, partner og ansvarlig for markedsføringen i Askeladden.