Salget av smarttelefoner har tidoblet seg fra 2007 til 2021. I Norge har nå over 95 prosent av befolkningen en smarttelefon. Vi snakker ofte om at kameraet blir råere. At prosessoren blir bedre – og hastigheten raskere. At smarttelefonen blir smartere.
At mobilen kan brukes til å trakassere, kontrollere, true, presse og overvåke – det snakker vi ikke like mye om.
Digital vold
– Vi snakker sjelden om hvor enkelt det har blitt å utøve digital vold – som å spre private bilder uten samtykke eller dele overgrep på direkten, sier Geir Borgen.
Han er lege og prosjektleder for nettsiden dinutvei.no hos Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS).
– Nettopp derfor lanserer vi nå en fiktiv smarttelefon – den nye Samasonic X-Shot 6G+ – ved bruk av mobiltelefonindustriens eget språk og virkemidler.
Betenkelige fordeler
Narrativet i kampanjen for NKVTS/dinutvei.no er lik andre mobiltelefonkampanjer, men budskapet i kampanjen tar en uventet vending. Annonseinnholdet løfter opp produktfordeler ved den nye mobilen som med ett oppfattes som betenkelige.
– Vi løfter opp nifse egenskaper ved moderne teknologi gjennom en fiktiv lansering av morgendagens mobil, forteller Torstein Greni, kreativ leder i byrået GR&EI.
– Samasonic X-Shot 6G+ er en mobilnyhet med et svært godt kamera, neste generasjons hastighet og en fantastisk sporingsfunksjon. Egenskaper som plutselig blir helt uspiselige når de settes i denne konteksten. Det er ikke sikkert alle vet at det å lagre film, bilder, lydopptak og annen data – med en kjip hensikt – er digital vold. Med ny og creepy teknologi har det blitt såre enkelt å utøve denne voldsformen. Dessverre. Nå håper vi at flere får med seg at det også er ulovlig og straffbart – og at det finnes hjelp å få.
Mobilen som våpen
– Kort fortalt ønsker vi å formidle hvor lett det er å misbruke en smarttelefon som et våpen, sier lege og prosjektleder Geir Borgen.
– Smarttelefonen kan gi folk et liv i full oppløsning – på den kjipe måten. Heldigvis finnes det både hjelp og informasjon å få hvis du blir utsatt for digital vold – på den offentlige nettsiden dinutvei.no.
Medieflater: Radio, digitale boards, SoMe-annonser, YouTube-filmer, unboxing av influensere og fysisk butikklansering.
Se film, hør radio og se utendørsreklame her:
Din utvei A
Din utvei B
Din utvei C
Involverte byråer
Alexander Urrang Hauge
Tekstforfatter (frilans)
Tom Aksel Mathisen
Filmfotograf
Ingrid Ladegård
Produsent
Amund Halsten
Produsent
Vegard Landsverk
Fotograf
Brynjar Evensen
Klipp
Bjarte Arneson
Regi
André Unneland
Medierådgiver
Martine Rokne
Rådgiver SEO og SEM
Karianne Thorsrud Fjeldheim
Kommersiell leder
Eivind Garlind Guttuhaugen
Grafisk design
Sindre Berg Ofstad
Motion design
Andre involverte
Geir Borgen
Ansvarlig hos kunde
Thorbjørn Laundal
Ansvarlig hos kunde