EVO vil bekjempe kroppspress

Treningskjeden EVO med ny kampanje om kroppspress og menn.

93335 484af original
93336 cd1bd original

EVO gjør nå flere grep for å motvirke kroppspress på sine 36 sentre rundt om i landet. Samtidig lanserer kjeden en ny kampanje rettet mot unge menn, i samarbeid med kroppspress-aktivisten Remy Berland (20).

Berland ble kjent over hele landet, da han i fjor høst meldte seg på en modellkonkurranse for en solstudiokjede. Han gjorde dette som en protest mot kjedens kroppsfokus, og ga unge menn en stemme i kampen mot kroppspress.

I kampanjevideoen, som ble lansert søndag 12. mai, forteller Berland sin historie og deler sine erfaringer rundt kroppspress.

– EVO kom til meg med en ambisjon om å skape en endring i sin bransje. Det hadde jeg lyst til å være med på. Jeg tror dette er et langt steg i riktig retning, og dette er et prosjekt jeg er stolt av å være en del av, sier Berland.

Bransjen må ta ansvar

EVOs mål med initiativet er å påvirke treningsbransjen til å bli mer bevisste på kroppspress, og at bransjen sammen skal se etter forebyggende tiltak.

– Vi mener bransjen må ta innover seg at vi spiller en medvirkende rolle i det økende kroppspresset i samfunnet. Treningssentre er møtesteder for mennesker som trener for å oppnå god helse og sunne verdier. Men vi er samtidig klar over at sentre også kan brukes for å jage et uoppnåelig og usunt kroppsideal. Vi ønsker som første treningskjede i Norge å utfordre kroppspress og skape debatt rundt hva vi kan gjøre i vår bransje, sier Morten Hellevang, administrerende direktør i EVO.