Fanta X Halloween med årets skumleste insta-story

I oktober lanserte Fanta årets Halloween-kampanje. Løsningen til Dentsu Aegis-byråene ble et helhetlig konsept som falt under Insta Crime-sjangeren.

Ideen gikk ut på å få følgeren «hooked» ved å fortelle en historie på målgruppens premisser. Den første delen av kampanjen hadde som formål å informere om produktnyheten Fanta Blood Orange. Deretter skulle innholdet lede trafikk til Fanta sin instagramprofil slik at flest mulig ble eksponert for Halloweenhistorien som ble lansert uken før Halloween på @Fanta_Norge.

– Vi ønsket å vise målgruppen at Fantas Halloween-kommunikasjon kunne være mer en utskjærte gresskar og hjemsøkte hus. Vi lot oss inspirere av TV- og bokserien «Grøsserne», norsk påskekrim og NRK-suksessen «Skam» for å finne et utgangspunkt målgruppen ville kjenne seg igjen i, forteller Filip Lunde som har lead på det kreative i kampanjen hos Isobar.

Ved å bruke chatting som virkemiddel kunne Fanta snakke til målgruppen, som målgruppen, og introdusere produktnyheten på en mer naturlig måte. Message-basert innhold på Snapchat, Instagram og Reddit er levende eksempler på at formatet er egnet til å fortelle historier som engasjerer.

Krevende målgruppe

– Vi beveger oss på en syltynn egg når vi bruker målgruppens eget språk og medievaner i kommunikasjonen. Enten gjør vi det riktig eller så glir vi over i en klein kategori der Fanta fremstår som en merkevare som prøver for hardt, forteller Account Director Camilla Skauen Marstrander i Carat.

For å fange oppmerksomheten ønsket vi å tilby noe man ikke ser så ofte i feeden.

Instagram Stories er en utfordrende kanal å drive historiefortelling på. Spesielt når den strekker seg over flere dager og blir postet organisk. Derfor ble hver episode lagret i highlights slik at de som hadde gått glipp av noe enkelt kunne lese seg opp. For å lede mest mulig trafikk til historien hadde alt innholdet i kampanjen en tydelig CTA om å følge Fanta på Instagram. Som et resultat økte Fantas følgertall med over 20 prosent.

Resultater for kampanjeperioden:

  • 6.718.131 impressions på Facebook og Instagram. Det resulterte i 53% campaign awareness.
  • Nesten 5 millioner impressions på YouTube og 34,5% løft i ad recall.
  • 4 influencere fra Nordic Screens og United Screens leverte 6 storys med nesten 40.000 visninger.

Casefilmen vi produserte vertikalt er ment som en siste homage til målgruppens brukervaner. Enjoy!

Kampanjen ble distribuert på Youtube, Facebook, Instagram, Snapchat og utendørs.