Fest noen du er glad i

Los & Co og GR&EI med ny film i Statens Vegvesens holdningskampanje «Belte i buss».

93073 3b7f2 original
93075 5ed70 original
93076 66322 original
93077 2b8f2 original
93078 4deb8 original

Altfor mange ungdommer glemmer å bruke belte i buss. Det vil artisten Sigrid og Statens vegvesen gjøre noe med.

– De fleste vet at det er påbudt å bruke belte på bussen, sier Ingunn Haavi Finstad, kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen.

– Men det er fortsatt rundt 30 prosent som ikke tar i bruk sikkerhetsbeltet. «Å glemme det» eller «gammel vane» er de viktigste argumentene for ikke å bruke belte. Det ønsker Statens vegvesen å gjøre noe med.

På oppdrag fra Statens vegvesen har Los & Co og GR&EI laget en ny film i holdningskampanjen «Fest noen du er glad i». Kampanjen inkluderer alt fra reklamefilm på kino, hvor Alexander Halvorsen fra Sheriff har regi, til en rekke digitale uttak tilpasset målgruppa.

– Det er folk mellom 15 og 30 år som tar mest buss og som oftest glemmer å bruke beltet, sier Finstad.

– Men vi ønsket på ingen måte å heve pekefingeren ovenfor disse. Ideen vår er et inkluderende univers, hvor vi inspirerer unge mennesker til å passe på hverandre og kanskje feste beltet på de som måtte glemme det. I denne sammenhengen var det naturlig å kontakte artisten Sigrid og be om å få bruke hennes sterke låt «Dynamite» som soundtrack for kampanjen. Få, om noen, har like stor og positiv påvirkningskraft i denne målgruppa som det Sigrid har, forteller rådgiver Christin Elvegård i Los & Co.

Sigrid ble begeistret for kampanjen og bidrar med både musikk og spredning av det viktige budskapet gjennom egne sosiale medier.

– Vi håper den nye filmen og alle de digitale flatene vil øke bevisstheten rundt bruk av belte i buss, sier Ingunn Haavi Finstad i Vegvesenet.

– Målet er jo at alle bruker belte når vi kjører buss, slik vi allerede gjør når vi kjører bil.