«Fingern» og Myrene i B2B-kampanje

Thomas «Fingern» Gullestad og Bjørn Myrene setter søkelys på digitalisering og sporbarhet i ny kampanje for GS1.

Thomasog Bjørn

Globalt benytter over to millioner selskaper og organisasjoner GS1 sine standarder og tjenester. GS1 bidrar til økt matvare- og pasientsikkerhet gjennom utbredelse av sine globale standarder for sporbarhet og datadeling. Nå ønsker organisasjonen å sette søkelys på hvilke muligheter datadeling og bruk av åpne standarder gir for å nå bærekraftsmål.

NXT Oslo Reklamebyrå har vært GS1s byråpartner over flere år. NXT koblet på Släger for å skape en tydeliggjørende signaturhistorie. Sammen har byråene skapt engasjerende innhold for å øke kjennskap til GS1.

– Da vi begynte å jobbe med GS1 ble vi fort kjent med kompleksiteten i deres tjenesteområder og deres medlemmers behov. Arbeidet med signaturhistorien har vært helt nødvendig for å tydeliggjøre og spisse kommunikasjonen, sier Tanja Schøien, byråleder og rådgiver i NXT Oslo Reklamebyrå.

Når signaturhistorien var på plass, ble arbeidet med å konseptualisere og produsere innhold igangsatt. 10 korte filmer ble spilt inn med Thomas «Fingern» Gullestad og Bjørn Myrene foran kamera. Og en humorveteran bak kamera.

– Vi så tidlige at det smarteste vi kunne gjøre for GS1 var å operasjonalisere strategi og budskap med bruk av humor for å gjøre budskapene mer delbare og tilgjengelige. Vi utviklet tidlig en ide om å personifisere ytterpunktene – standardisering og skreddersøm. Thomas og Bjørn var de åpenbare kandidatene til disse to rollene. Vi hadde faktisk ingen alternativer på ønskelisten av skuespillere. Når vi fikk med Släger-venn, Steffan Ludvigsen, på manus og regi var teamet komplett, og følte oss trygge på at dette ville bli vellykket. Vi er veldig stolte av samarbeidet med NXT, og reisen fra strategi til kreativt uttak, sier Henning Sverdrup, partner i Släger.

Produktet er en B2B-kampanje, inndelt i flere delkampanjer, som skal tas ut i forskjellige sektorer. Manusene til alle 10 filmer ble skrevet på bakgrunn av innsikt og situasjoner som er gjenkjennelige i de bransjene GS1 opererer i. Målet er å skape nikkende hoder og trekk på smilebånd blant innvidde i ulike sektorer.

Først ute er en delkampanje rettet mot tekstilsektoren.

– Vi håper at vår kampanje kan bidra til å skape oppmerksomhet rundt de mulighetene som digitalisering og sporbarhet gir, sier Susanne Lavoll, Kommunikasjonssjef i GS1 Norway.

Involverte byråer

NXT Oslo Reklamebyrå

Släger Budskap og konsept
M

Magnus A. Bettum

Kreatør og rådgiver

H

Henning Sverdrup

Kreatør og partner

Flammekaster sekundær v2

Flammekaster Filmproduksjon

Andre involverte

S

Steffan Ludvigsen

Manus og regi

S

Susanne Lavoll

Kommunikasjonssjef GS1

T

Thomas «Fingern» Gullestad

Skuespiller