Foreldre må svare på drøye spørsmål i ny kampanje for Foreldrehverdag

Foreldrehverdag (Bufdir) ønsket å bidra til at foreldre tar praten med ungdommen sin om rus og alkohol. Løsningen ble en ganske annen tilnærming enn de fleste av oss er vant med, noe som også ga resultater.

Hookapåfylla

Du først – samtalen med ungdommen starter med deg

I kampanjen møter vi ekte foreldre og ungdommen deres som svarer på personlige spørsmål knyttet til rus. Men for å få svar, må foreldrene svare først.

– Rus er i utgangspunktet både et alvorlig og vanskelig tema, og vi har alle hatt den kleine samtalen med våre foreldre. Vi ønsket en annerledes tilnærming, og da var det ganske naturlig at tvisten ble å sende foreldrene ut av komfortsonen, og samtidig vise at det kanskje ikke var så ille likevel, forklarer Hanna Sætre, en av tre kreatører på jobben. Sammen med Sebastian Rajendram og Fredrik Juul utviklet de konseptet «Du først», som kunden også umiddelbart likte.

Åpenhet fører til åpenhet

– Det å ufarliggjøre praten, og gjøre det på ungdommens premisser likte vi veldig godt, sier Nina Bugge, seniorrådgiver og ansvarlig for foreldrehverdag.no. i Bufdir. – Spesielt gøy er det selvsagt å se at filmene ikke bare ga gode tall i sosiale flater, men at vi også fikk eksplisitte kommentarer fra foreldre som likte åpenheten og støtten fremfor krav og grenser. Vi som foreldre har ansvar for å starte samtalen med ungdommen. Alternativet er at de må finne ut alt på egen hånd.

Se filmen her.

Andre involverte

N

Nina Bugge

Ansvarlig hos kunde