Frekke poser krangler seg med på handletur i ny kampanje
Handelens Miljøfond er klar med ny kampanje for å få ned nordmenns plastposeforbruk. Denne gang har de latt selve hovedrolleinnhaveren få en stemme i kampanjen.
Aktuelt byrå
Good Morning
– Vi kommer til å introdusere folk for rappkjefta, gira, såra og sjalu poser. Alt for å overbevise om at plastposen skal brukes flere ganger, forteller Mari Nordstrøm, medlem- og kommunikasjonssjef i Handelens Miljøfond.
Bruken av plastposer skal ned
Handelens Miljøfond deler ut midler til prosjekter som løser plastens miljøproblemer, og får sine inntekter fra salget av plastbæreposer. Fondet har som et av sine viktigste mål å få ned plastposebruken.
– Her har vi en jobb å gjøre. Plastposebruken har gått ned siden 2016, men forbruket er fortsatt for høyt. Mange kjenner seg nok igjen med et skap eller skuff full av plastposer, og en del av disse går dessverre rett i søpla, istedet for å brukes flere ganger. Vi vet at nordmenn generelt har gode holdninger til posebruk, og gjerne vil, men at de fort glemmer. Derfor er kampanjen utformet som en påminner i situasjoner mange kjenner seg igjen i, sier Nordstrøm.
Norge på plastposetoppen
Hver nordmann kjøper i snitt 12 nye plastposer i måneden. Summert betyr det at vi i Norge kjøper svimlende 782 millioner plastposer i året.
– Vi bruker langt flere plastposer enn våre skandinaviske naboer, og det er ikke holdbart. Denne utviklingen skal vi snu, sier Nordstrøm.
Laget for å bære
Et hovedbudskap i kampanjen er at posen er sterk, laget for å bære og derfor bør brukes flere ganger
– Ved å gi posene personlighet forsøker vi å minne om at de har en verdi, og at de er laget for å brukes mange ganger! Nå håper vi folk ser litt syner i posesamlingen sin, og blir inspirerte til å ta med ivrige poser på ny handletur. Plastposene våre fortjener flere sjanser, sier Nordstrøm.
Involverte byråer
Madicken Langvad
Postprodusent
Helge Bodøgaard
Lyd
Silje Kristine Bringsli
Produksjonsleder
André Jacobsen
VFX
Elg Sosiale medier
Gard Johannesen
Medierådgiver
Andre involverte
Mari Nordstrøm
Ansvarlig hos kunde
Hanne M. Hjelmungen Lorvik
Ansvarlig hos kunde