Gi et øyeblikk for jenters rettigheter

Plan Norge og Face2face Creatives skal få reisende på Oslo Lufthavn til å engasjere seg i kampen mot barneekteskap, gjennom kampanjen «Blunk».

DSC09403

– Kampanjen handler om å blunke, der uttrykket «gift på et blunk» får en ny og ubehagelig betydning. Ideen er at hver gang du blunker, blir en jente giftet bort, og siden vi i gjennomsnitt blunker 20 ganger i minuttet, blir dette en tankevekkende måte å sette fokus på barneekteskap, som er hovedtemaet for kampanjen innenfor jenters rettigheter, forteller Tommy Løland, Art Director i Face2face Creatives.

Kampanjen «Blunk» på Oslo lufthavn er et samarbeid mellom Plan Norge, Face2face Creatives, Polaroid, Clear Channel og Avinor. Art Director Tommy Løland har skapt Plan Norge sin markedsplass om til et rosa univers, der rosakledde promotører fra Face2face Creatives tilbyr publikum å bli tatt bilde av med et Polaroidkamera. Ved å blunke på bildet viser de sin støtte til bekjempelse av barneekteskap. Kunden får bildet som et bevis på sin støtte til kampanjen, som de kan dele på sosiale medier, blant annet via Plan International Norge sin kampanjeside. På denne siden kan man vise sin moralske støtte, samt bidra økonomisk både som fast bidragsgiver og som en engangsstøtte.

Blunk
Art Director Tommy Løland har skapt et Plan-rosa univers, der promotørene er kledt i rosa dresser med en grafisk illustrasjon av et blunkende øye på ryggen, og bærer et Polaroid-kamera rundt halsen. Foto: Eivind Taksrud
DSC09399
DSC09396

På Oslo lufthavn passerer 110.000 personer hver uke gjennom Plan Norge sin lokasjon. Over 30 000 har allerede takket ja til å bli fotografert. Elisabeth Mosteid, prosjektleder i Face2face, forteller at de dermed ligger godt an til å nå målet på 100.000 bilder innen 1. juli 2024.

– Valget av OSL som lokasjon er et nyskapende grep innen field marketing, og dette krever tilpasning av materiell og bekledning. Målet er å vekke positiv oppmerksomhet og nysgjerrighet blant publikum, samtidig som det skal være en tydelig avsender, forklarer Mosteid.

Face2face Creatives ser dette som en spennende arena for humanitære organisasjoner og ser mange muligheter fremover for flyplass-arenaen.

En undersøkelse utført av Opinion, på vegne av Clear Channel, viser at hele 7 av 10 stopper på markedsplasser for å se nærmere på produktet som vises frem. Finn Espen Lønseth-Sageng, Head of Airport i Clear Channel, er derfor ikke overrasket over at denne kampanjen har lyktes så godt.

– Vi vet at de reisende både bruker god tid på flyplassen og de fleste er positive og oppmerksom på reklamen som vises. Så her treffer Plan publikum i et svært mottakelig modus. Det er veldig hyggelig at flere bransjer og aktører drar nytte av den sterke arenaen som flyplassene er, sier Lønseth-Sageng.