I sin nyeste kampanje dykker strømselskapet ned i fenomenet vaner sammen med hjerneforsker, forfatter og foredragsholder Ole Petter Hjelle. Ikke bare for å se hvordan nordmenn kan bruke mindre strøm, men også endre uvaner ved å lære mer om hvordan hjernen faktisk fungerer. Med på laget har de et knippe kjente personligheter som kommer med hvert sitt sett av dårlige vaner i bagasjen de ønsker å bli kvitt.
– Det er stor hjelp i gode digitale verktøy for å få ned strømforbruket, men det handler like mye om hvilke vaner du har lagt til deg. Målet med kampanjen er å skape bevissthet rundt vaner, og hjelpe kundene våre til å skape endringer som varer. For klarer vi å få gode strømvaner til å bli like naturlig som å pusse tenner vil det merkes. Både på strømregningen til den enkelte, og på klimaet vårt, sier Thomas Gundersen, ansvarlig for digitale flater og markedsføring i Gudbrandsdal Energi.
Profilene som deltar i «eksperimentet» inkluderer programleder Jannecke Weeden, TV-personlighetene Dennis Poppe og Rikke Isaksen, samt podcasterne Kelechi Erik Eribe og Jacob Segai, bedre kjent som Guttegarderoben.
Kampanjen «Vanedyr» er laget i samarbeid med PR-byrået Släger, og er en dokumentarisk serie over flere episoder. Kampanjen har fått en egen landingsside med alle episodene, samt egne videoer og tips fra Ole Petter Hjelle.
– Vi ønsket å skape noe med substans, og som faktisk kan hjelpe folk. Det viser seg at mekanismene for å få til en vaneendring er lik uavhengig om det gjelder strøm eller andre ting vi gjør i hverdagen. Vi er alle vanedyr, og vi tror mange vil kunne kjenne seg igjen i temaene som tas opp i serien, sier Sara Meling, kundeansvarlig rådgiver i Släger.
Involverte byråer
Jarand Landmark
Regi
Anders Nordermoen
Produksjon og klipp
Andre involverte
Ann-Iren Kolås Ryen
Ansvarlig kundeopplevelse og kommunikasjon i Gudbrandsdal Energi
Thomas Gundersen
Ansvarlig for digitale flater og markedsføring i Gudbrandsdal Energi