Gullblyanten-profilen 2023

– En hommage til folka i reklamebransjen: Publicis Kitchen har designet årets Gullblyanten-profil.

20240315 Kreativt Forum Gullblyanten 2023 Publicis 2

Fredag forrige uke samlet reklamebransjen seg i Oslo Konserthus for å delta på den årlige prisutdelingen Gullblyanten. Hvert år bytter byråene på å designe vignettkonseptet og profilen for prisutdelingen, og det er derfor stor spenning knyttet til hvilket konsept som vil møte dem. I år falt oppgaven på Publicis Kitchen, som sist designet Gullblyant-profilen for nøyaktig ti år siden, i 2014.

Senior Designer i Publicis Kitchen, Eirik Waldemar Fjerdingstad, forteller at ideen til årets Gullblyant-profil opprinnelig sirkulerte rundt det karakteristiske håret til en kjent figur med gullokker i reklamebransjen. Vanskelige tider gjorde det imidlertid utfordrende å realisere dette, og teamet måtte tenke nytt. Inspirert av idé nummer én, gikk de videre med et konsept de tidligere hadde lekt med. I stedet for én kjent person i bransjen, tok de utgangspunkt i folk fra i hele reklamebransjen.

– Vi fant frem både nyere og eldre bilder av forskjellige folk i bransjen og begynte rett og slett bare å skrible over dem, sier Fjerdingstad.

– Han forteller om gleden det spesielt var å få dykke ned i KFs sine arkiver, hvor han fant mye godt materiale helt tilbake til utgivelser fra 80-tallet.

– Responsen på skribleriene var veldig god, og vi bestemte oss for å basere alt rundt dette.

Se Gullblyanten-vignettene, introduksjonsfilmen og diplomene her.

Hyller folka i bransjen

Denne tilnærmingen var ikke bare en praktisk løsning på produksjonsutfordringer, men også en måte å hylle bransjen og folka i en litt vanskelig tid.

– Vi forsøkte å inkludere så mange bransjefolk som mulig, uten at fokuset skulle være på enkeltpersoner. Tanken var at folk skulle finne glede i å forsøke å finne seg selv i materialet, forteller Fjerdingstad.

Når Fjerdingstad forteller om denne balansegangen mellom å bruke bilder av enkeltpersoner, og samtidig respektere personvernet til de avbildede sier han

– Derav den maskerte trashy toalettveggstilen, som sammen med en god dose selvironisk splatter kan reflektere vanskelige tider. Det er rett og slett en GDPR-vennlig hommage til folka i reklamebransjen.

20240315 Kreativt Forum Gullblyanten 2023 Publicis 1
20240315 Kreativt Forum Gullblyanten 2023 Publicis 2
20240315 Kreativt Forum Gullblyanten 2023 Publicis 3
20240315 Kreativt Forum Gullblyanten 2023 Publicis 5

Skjulte budskap

Fjerdingstad forteller videre at de valgte å legge ekstra trykk på hvordan diplomene skulle se ut. En oppgave de fleste velger å løse litt enklere enn vignettene.

– Vi ville egentlig trykke diplomene med gull, sølv og bronse med spesialfarge for å få det ekstra verdifullt som en kontrast til de stygge krusedullene, men det hadde vi ikke mer budsjett til, sier Fjerdingstad.

De hadde derimot budsjett til spotlakk, og med den trykket de et hemmelig budskap på alle diplomene.

Et annet skjult budskap var at det originale konseptet interessant nok også fant en liten plass i det endelige designet. Et ekorn i en av vignettene hadde nemlig fått seg gullokker. Detaljen er morsom påminnelse om den opprinnelige ideen.

– Det har vært veldig gøy å ha friheten til å få gjøre slike ting, forteller Fjerdingstad.

Godt teamarbeid

Gjennom hele prosessen, fra de tidlige stadiene av konseptutvikling til det ferdige produktet, var samarbeidet nøkkelen. Eirik roser kollegaene sine for det gode arbeidet de har lagt ned i prosjektet.

– Det ble jo en del jobbing. Vi pushet hverandre hele tiden til å løse ting bedre. Det har vært en veldig god prosess, og jeg tror jeg kan snakke for oss alle når jeg sier at det var veldig gøy å få bruke et gir som man veldig sjeldent får brukt i hverdagen», sier han, og refererer til frihet de har hatt til å gjøre nesten akkurat sånn som de ville.