Hei-kampanje skal hjelpe ungdom med å få en trygg skolestart

Mer enn på lenge har vi behov for å bli møtt og sett av hverandre. Et Hei er en av de enkleste måtene å møte hverandre på.

MOT Hei

MOT Norge har fått hjelp av Kringle Film til å lage en rekke filmer som skal brukes i undervisning på ungdomsskolen. Én av disse brukes også nå i MOT sin Hei-kampanje, som skal hjelpe ungdom med å få en trygg skolestart.

– Mange ungdommer gleder seg, men vi vet også at det dessverre er mange som gruer seg og har en ekkel klump i magen før skolestart. I MOT ønsker vi å bevisstgjøre alle på viktigheten av å si hei og se hverandre. Et hei kan bety mye mer enn du tror, og være forskjellen på en god eller dårlig dag for noen du møter. Noen ganger krever det litt mot å si hei, andre ganger trenger vi bare å være mer bevisst på det, sier daglig leder i MOT Norge, Regine Oen Rong.

MOT var en av våre første kunder da vi startet selskap for fire år siden. Siden den gang har samarbeidet blitt sterkere og prosjektene større. Det føles viktigere enn aldri før å skape godt innhold for ungdom, og dette er noe vi sammen med MOT har fokusert på å levere. Det at filmene skal brukes i undervisningsøkter, gjør at man kan tillate lengre formater som ligner mer på kortfilmer – et format vi har stor kjærlighet for. Vi håper disse filmene, sammen med samtaler med elevene i etterkant, kan skape bevisstgjøring rundt mange viktige tema som MOT har på agendaen, sier regissør Elias Brekke Solberg.

Hei-filmen, er én av fire filmer som skal rulle over skoleskjermer fra høsten av.

– De vises på MOT-skoler både i Norge og i Danmark. MOT-Coacher får i tillegg tilsendt en rekke skreddersydde spørsmål knyttet til filmene, som legger opp til videre diskusjon blant elevene. Disse filmene vil gi et stort løft i programmet vårt. Her kommer vi tett på relevante situasjoner i hverdagen, som vil skape viktige diskusjoner og refleksjoner i klasserommet – og gjøre ungdom mer bevisst på valgene de tar. Filmene tar for seg ulike tema som for eksempel utestenging, grenser, digital inkludering og forståelse for at mennesker ikke alltid har det slik du tror. Filmene vil også kunne være med på å gi skoler som er nysgjerrige på MOT og MOTs program, innsikt i hvordan MOT kan brukes som verktøy i skolen, sier Oen Rong.

Nedenfor kan du se et lite utdrag fra en av filmene som skal brukes i tiendeklasse.

Involverte byråer

Kringle Film
J

Jon Strøm

Produsent

P

Petter Brenni Gulbrandsen

Fotograf

L

Leif Kristian Karlsen

Fotograf

Involverte

R

Regine Oen Rong

Daglig leder MOT Norge

I

Ingrid Ness Roland

Leder Marked MOT Norge

S

Sverre Ræder

Ansvarlig kommunikasjon og merkevare MOT Norge