Hele Skien levert på døra
Med løsningen til R8 Edge i Skien kan folk legge igjen pengene sine hos sin lokale butikk på hjørnet, i stedet for hos Zalando eller Amazon.
Aktuelt byrå

Edge Branding








Hele Skien Nina leser V1 .mp3
Hele Skien Robert leser V1 .mp3
Vanligvis jobber sentrumsforeningen Skien by og Arkaden Skien, kjøpesenteret midt på torget, iherdig med å trekke folk til Skien sentrum. Men nå, i koronatiden, oppfordres alle til å holde seg hjemme, borte fra byen. For butikkene i Skien sentrum ble situasjonen snudd på hodet da Norge stengte ned 12. mars. Sentrum lå øde, butikkene tomme for kunder, eller stengt.
«Hvordan kan vi redde byen?», var briefen vi fikk fra Skien by, med næringssjef Ken Lien i Skien kommune i ryggen.
Vår løsning var å skape en «digital tvilling» av Skien sentrum. På rekordtid. Konseptet består av tre deler:
- en portal: heleskien.no
- over 30 selvstendige nettbutikker, hvorav 20 er helt nye.
- et markedsføringskonsept, «Hele Skien levert på døra», som trekker folk inn i den digitale byen.
Mediemiksen består av lokalradio, lokalaviser og selvfølgelig sosiale medier. For å få god organisk synlighet har vi spesiallaget innlegg som alle butikkene har delt på sine sider på Facebook og Instagram. Vi har laget profilbildefilter «Jeg leverer på døra», som både drivere og ansatte benytter, og et filter til facebook profilbilder: «Jeg handler lokalt».
Designet er distinkt og tydelig, med få farger og enkle, litt grove, illustrasjoner. Dette for å raskt bygge gjenkjennelse og kjennskap til konseptet. Maskoten «Bud» er sentral, og brukes på alt materiell og som fav-ikon på nettbutikkene.
Og det funker! Hele Skien levert på døra ble lansert torsdag 2.4, og i løpet av de tre første dagene har vi hatt over 20.000 unike besøkende og en omsetning på over 100.000 kr. Siden mange av butikkene holder stengt er dette omsetning som de ellers ville ha gått glipp av. Omsetning som kanskje ville havnet hos internasjonale aktører som Zalando eller Amazon i stedet.
En del av dugnaden
For det er jo ikke vanskelig å få varer levert på døra i dag, det finnes nok av tilbydere. Men vi ser at det akkurat nå er en større bevissthet hos forbrukere på hvor man legger igjen pengene sine. Det er ikke en selvfølge at den lokale butikken på hjørnet er der etter koronakrisen. Her har vi alle et ansvar. Det er også en del av dugnaden.
For butikkene er dette et både kortsiktig og langsiktig tiltak. For en fysisk butikk er det nærmest et must å også ha en digital tilstedeværelse i 2020. Dette vet butikkdriverne, men de har utsatt det lenge. De har jo ikke tid, i en travel hverdag. Men nå, når butikken er tomme og kundene sitter hjemme, da har man tid. Og man har ikke noe valg. Jeg er helt sikker på at Hele Skien levert på døra kommer til å gjøre at butikkene står sterkere når «alt blir bra igjen», som vi sier i kommunikasjonen.
Involverte byråer

Sanja Vuckovic
Grafisk design
Mari Schia
Grafisk design
Jan Georg Iversen
Tekst
Espen Grimsgaard
Digital løsning
Joachim Strøm
Programmering