Henter tilbake ikonisk OL-genser med ny versjon av «Se ilden lyse»

Den ikoniske OL-genseren fra 1994 er nå tilbake. I en ny kampanje feirer Dale of Norway relanseringen med en ny versjon av «Se ilden lyse».

Skaar x Dalex

OL-genseren fra 1994 har gått inn i historien som et designikon. Lenge har man måttet tråle vintagebutikker eller ta strikkepinnene fatt for å kunne sikre seg et eksemplar. Nå er genseren tilbake, og i en ny kampanje hylles den sammen med en annen klassiker fra OL på Lillehammer.

– I et samarbeid med den norske låtskriveren og artisten SKAAR, har vi gått sammen om en felles hyllest. Til den nye utgaven av 1994-genseren, har SKAAR laget en helt ny versjon av den ikoniske OL-låten «Se ilden lyse», forteller Christine Madsen, markedsdirektør i Dale of Norway.

Det er Trigger som står bak idéen om å feire tilbakekomsten til den populære OL-genseren med den folkekjære låten.

– Vi er stolte over hva vi har fått til i dette prosjektet med SKAAR og Trigger. Det er et sånt prosjekt som krever en god porsjon mot hos alle parter – mot til å foreslå ideen, mot til å gå med på ideen og mot til å stå sammen gjennom hele prosjektet. Noen ganger stemmer alt og timingen er perfekt, da må man tørre å satse. Trigger har vist hele veien et utrolig engasjement for Dale of Norway og prosjektet, og har demonstrert at de evner å skape og gjennomføre kampanjer som virkelig står ut og treffer, sier Madsen.

Forener folkekjær arv med dagens populærkultur

Kampanjevideoen er en musikkvideo av SKAAR, akkompagnert av en sjelden nyinnspilling av «Se ilden lyse». Det er film- og innholdsprodusent Matias Fosso og kreatør Fredrik Juul som står bak selve idéen og filmproduksjonen. Juul forteller at det har vært et utrolig givende prosjekt å jobbe med.

– For å relansere genseren ønsket vi å gi den yngre generasjonen, som gjerne ikke var født under OL i 1994, en ny referanse til den ikoniske genseren. OL satte varige spor i den norske folkesjela, og det samme gjorde både genseren og sangen. Idéen var å forene den folkekjære arven med dagens populærkultur, og en nyinnspillg av selveste «Se ilden lyse» kom raskt på blokka og Hilde Skaar ble et naturlig valg, forteller Juul.

Se filmen her.

Hele produksjonen har blitt gjennomført in-house hos Trigger, med kortreist filming i naboskogen til kundeansvarlig og konsulent i Trigger, Tone Helene Angsund. Hun mener samarbeidet og tilliten fra Dale of Norway har vært uvurderlig.

– Det var en vågal idé å gå for, med mange brikker som skulle falle på plass, men den var klokkeklar. Det er litt av en tillit Dale of Norway har vist oss, ved å tørre å tro på det umulige. Alt vi gjør handler om å lage noe som folk faktisk bryr seg om, og det var en drøm som gikk i oppfyllelse å kunne kombinere to folkekjære skatter i denne relanseringen, sier Angsund.

Involverte byråer

75568 43544 original
Trigger Oslo
M

Matias Fosso Kristiansen

Film / klipp

A

Anna Kvarberg Ekre

PR-rådgiver

S

Sandra Hasselknippe Dahl-Hansen

Prosjektleder

Andre involverte

C

Christine Adele Madsen

Markedsdirektør Dale of Norway

E

Erica Pane

Digital markedsfører Dale of Norway

A

Astrid Lundvang

Markedsadministrator Dale of Norway