Frifor er en norskutviklet app som lar brukerne scanne ingredienslisten på mer enn 100.000 norske dagligvarer. Appen ble lansert vinteren 2022 og har på ett år vokst til over 130.000 nedlastinger, og 30.000 aktive brukere.
– Frifor har blitt et lite fenomen, som stadig oftere nevnes i debatter og artikler der diskusjonen rundt ultraprosessering av råvarer og heftig tilsetting av unødvendige ingredienser står i fokus. Det vi har fått til på dette lille året, med det lille teamet, er ganske utrolig.
Det sier Vegar Moen, daglig leder i det 100 % selveide, uavhengige og selvdriftede foretaket med hovedbase i Trondheim. Sammen med ansvarlig for sosiale medier, Ida Nordengren, produktsjef Simen Øian Gjermundsen og markedssjef Tor Hernan Floor har temaet gått fra å være en favoritt hos allergikerforbundet, til å bli en app som har havnet i lomma hos mange nordmenn og genererer mer enn 2000 scans hver eneste dag.
– Frifors unikhet ligger i dens avanserte algoritme basert på NOVA-klassifiseringen, som gjør den til den eneste appen av sitt slag i Skandinavia, og en av få i Europa. Vår teknologi er kontinuerlig under utvikling for å sikre nøyaktighet og brukervennlighet, og vi rigger oss for videre vekst, forklarer Moen.
Gikk til Heydays
Vekstambisjonene var nettopp det som gjorde at selskapet kontaktet designbyrået Heydays for et samarbeid på videreutvikling av selskapets identitet.
- Frifor er et drømmeprosjekt! Ambisiøse mennesker som faktisk gjør det lettere å navigere i matvarejungelen. Vi leter etter prosjekter og mennesker som gjør verden bittelittegranne bedre, og det ble raskt klart at dette var en veldig bra match for oss, sier strategisk rådgiver i Heydays, Iben Andrea Syvertsen.
Sammen med identitetsdesigner Benjamin Gaupset, har Heydays utviklet en ny logo, font og fargepalett, der renhet, varme og skandinavisk enkelhet står sentralt.
– Det var viktig for oss å skape et helhetlig og tydelig univers, men samtidig et lekent og intuitivt verktøy. Formspråket må romme alt fra brukerens opplevelse i appen til Frifors rolle som informasjonsformidler i sosiale medier, sier Benjamin Gaupset.
– Samarbeidet med Heydays har vært veldig fint og iterativt. Vi ruller ut nytt design, ny algoritme og ny markedskampanje i disse dager, med ambisjon om å verve enda flere nordmenn inn i en tjeneste som hjelper dem til å forstå maten de spiser hver eneste dag, avslutter markedssjef i Frifor, Tor Hernan Floor.
Involverte byråer
Iben Andrea Syvertsen
Strategisk rådgiver
Benjamin Gaupset
Identitetsdesigner
Involverte
Vegar Moen
Daglig leder i Frifor
Ida Nordengren
Sosiale medier i Frifor