Hils på Bertel! Den nye maskoten til Bertel O. Steen

– Bertel gir deg gode råd og svar på alt som har med bil å gjøre, og nå skal det norske folk bli kjent med ham gjennom en større kampanje i høst, sier byråleder i Metro Branding, Cathrine Stensland.

Bertel dukker opp på online-TV, i sosiale medier, annonser, TV-sponsorater og i egne kanaler.

Metro Branding bistår Norges ledende bilselskap med merkevarebygging og står blant annet bak den nye visuelle identiteten. Nå blir Bertel introdusert som mobilitetsveilederen som gir deg masse gode råd om bil og alt som hører til.

Cathrine Stensland Metro Branding
Metro Branding, med byråleder Cathrine Stensland i spissen, står bak det nye kommunikasjons-konseptet til Bertel. O. Steen.

– Vi fikk i oppgave å bygge et kommunikasjonskonsept for Bertel O. Steen som var helhetlig, sterkt og varig, forklarer Cathrine. Målet var å koble merkevaren Bertel O. Steen til troverdighet, kunnskap og kvalitet på mobilitetsrådgivning. Vår løsning var å introdusere Bertel, en 3D animert veileder som hjelper deg med riktig valg av bil, basert på dine behov. Han forklarer og presenterer temaer, produkter og tjenester på en pedagogisk og vennlig måte.

Samarbeid med Qvisten Animation

Metro Branding har samarbeidet med Qvisten Animation for å utvikle en trygg og troverdig 3D karakter for Bertel O. Steen. Vi hadde workshops hvor vi definerte egenskapene og personligheten vi ønsket at karakteren skulle få, rollen han skulle fylle og oppgavene han skulle utføre. Deretter satte Qvisten seg ved tegnebrettet og karakteren begynte å ta form. Qvisten ga liv til Bertel gjennom ulike karakteranimasjoner, mens Metro Branding har utarbeidet tilleggselementer i 3D for å komplimentere karakteren.

– Vi har bygget en unik personlighet for merkevaren Bertel O. Steen. Karakteren er utviklet i tråd med ønsket posisjon og assosiasjoner. Vi er strålende fornøyde med resultatet så langt, tilbakemeldingene har vært gode, sier David Vik Sneeggen, markedssjef i Bertel O. Steen. – Vi har gjort en nullpunktsmåling i markedet av karakteren og materiellet, og dette scorer over benchmark.

– Det har vært et godt samarbeid mellom Bertel O. Steen, Qvisten Animation og Metro Branding og skikkelig gøy å utvikle, supplerer byråleder Cathrine Stensland. – På mediedistribusjon har Starcom og Meta hatt en aktiv rolle for å optimalisere mediemix og formater. Nå skal effekten måles og merkevaren trackes for å følge med på reelle resultater som Bertel og konseptet bidrar til.

Hvorfor skape karakteren Bertel?

Det er mange fordeler med å utvikle en merkekarakter eller maskot. Karakterer bidrar til å bygge en sterkere merkeidentitet og vi kommuniserer raskere og mer effektivt gjennom en karakter som Bertel. Merkegjenkjenning blir høyere, kundene vil raskere gjenkjenne produktene eller tjenestene til Bertel O. Steen, selv uten logoeksponering.

Lyden av Bertel O. Steen

Ser du på de levende bildene av Bertel, så vil du også høre lyden av Bertel O. Steen. Den er egenkomponert for selskapet slik at også lyd vil være en viktig del av de gjenkjennbare merkeelementene. Lyden er produsert av Verdens Sterkeste Mann, i samarbeid med Metro Branding og Bertel O. Steen.

Involverte byråer

Metro branding as logo
Metro Branding
K

Kristine Cudrio

Motion designer

A

Annike Hodge

3D artist

C

Cathrine Stensland

Strategisk rådgiver

Qvisten Animation Maskotutvikling

90635 c4e01 original

Verdens Sterkeste Mann Lyden av Bertel