Hvordan kan teknologi forsikre oss mot fremtiden?

Fremtidens forsikring handler ikke bare om å erstatte skader. Det handler også om å vite hvor det kan gå galt, forutse og forhindre at skader skjer. Brunch har fått i oppdrag av Fremtind å finne de rette folka for jobben.

Fremtind Brunch

Fremtind er landets tredje største forsikringsselskap og er deleid av DNB og Sparebank 1. Nylig innledet de et samarbeid med reklamebyrået Brunch Oslo. Dette er første kampanje, som skal tiltrekke seg folk som vil jobbe med morgendagens forsikring – i dag.

Filmene viser en utegående reporter i ekstremvær, og handler om hvordan vi trenger teknologi for å møte behovene for forsikring i fremtiden (artikkelen fortsetter under filmene).

– For å levere på samfunnsoppdraget vårt, er vi avhengige av de beste hodene. Fremtind er fremdeles en relativt ukjent merkevare for folk flest. Derfor jobber vi aktivt med employer branding for å øke kjennskapen til oss som selskap, og vise at forsikring er en kjempespennende bransje som er langt fremme på teknologi og bærekraft, sier Kristin Vetleseter, direktør for kommunikasjon og merkevare i Fremtind.

Teknologi og kunstig intelligens spiller en stor rolle i å forebygge skader. I 2019 ble Fredrikstad rammet av styrtregn og gatene i byen ble forvandlet til elver. 50 mm regn på to timer resulterte i 2600 skader til en samlet kostnad på 375 millioner kroner. Hvert minutt med nedbør kostet altså over 3 millioner kroner. I etterkant av flommen gikk Fremtind sammen med teknologiselskapet 7Analytics om å utvikle et nytt produkt og en datamodell som vil fortelle hvor overvann tar veien, slik at de kan forebygge skader i femtiden

Fremtind Pressebilde Webx
(Bak f.v.): Simen Braathen (Brunch), Ole Kristian Jonsrud (Fremtind), Kristin Vetleseter (Fremtind), Andrea Csak (Brunch), Alexander Preben Kielland Krag (Fremtind). Foran f.v.): Charlotte Grønvold Hansen (Fremtind) og Markus Ivan Johansson (Brunch).

– Ved å ta utgangspunkt i slike historier fra virkeligheten kan vi vise at det er skikkelig spennende å jobbe med forsikring. Vi vet at vi kan spare samfunnet for enorme ressurser ved å bruke teknologi, sier Alexander Kielland Krag, sosiale medier-sjef i Fremtind.

– Vi synes det er gøy at Fremtind gønner på med stillingsutlysninger. Her er fremtidens ansatte heltene som vi trenger – akkurat nå, sier kreativt team Markus Ivan Johansson og Simen Braathen i Brunch.

Filmene er produsert av Fantefilm med André Koot på regi og Caroline Mathisen som produsent. I tillegg til å jobbe med innsikt, strategi og idé, står også Brunch for medieplassering på Google, YouTube, Snapchat og Meta.