Mesterbrevet dekker et bredt spekter av håndverksfag, fra mat og bygg til bil og grafikk, hvor disse håndverkerne har gått gjennom en omfattende utdanning og praktisk erfaring for å oppnå mesterbrevet. De har en lidenskap for håndverket og en forpliktelse til å levere arbeid av høyere standard.
– Vi tror det er god timing med dagens fokus på automatisering og kunstig intelligens å vise hvor viktig ekte mennesker og dyktig håndverk er. Alle uttakene i kampanjen har handlet om å bli kjent med ekte mestere, som gjennom sitt håndverk og erfaring viser den kvaliteten man får ved å nettopp bruke en mester, sier Morten Lervaag Jacobsen, kreativ leder i Hekt.
Kampanjen har som formål å appellere til nordmenn flest, samtidig som den bygger stolthet blant mesterne selv, ved å fremheve fordelene av å velge tjenester fra kvalifiserte mestere, samt synliggjøre deres bidrag til samfunnet.
– Vi håper vi vekker en stolthet hos mestere og andre håndverkere som blir mer nysgjerrig på mesterutdannelse. For den generelle befolkningen sikter vi på å øke kunnskap om kvaliteten mesterbedriftene garanterer, samtidig som vi vil vise frem hele bredden av mesterfagene, sier Marius Myhvold, daglig leder i Hekt.
Kampanjen omfatter en rekke ulike uttak og vil bli distribuert gjennom TV, sosiale medier, radio og bannerannonser. En sentral del av kampanjen er en hovedfilm som gjennom godt filmatisk håndverk viser kvaliteten som ligger i hendene på en kontrastfull bredde av mestere. Mesterhåndverk kan være å sy en tradisjonsrik bunad, eller å lakkere en Audi RS8.
– Min erfaring er at folkene i Hekt og Gefühl ikke serverer gimmicker eller luftige visjoner, men klare mål, en gjennomtenkt strategi og godt utført håndverk. Dette samsvarer med både min og Mesterbrevnemndas filosofi, avslutter Tormund Hansen Skinnarmo, kommunikasjonssjef i Mesterbrevnemnda.
Filmene er produsert av Gefühl, med Erik Louis Tvedt på regi, hvor Hekt har utviklet idé, strategi og konsept.
Nye logoer
Mesterbrev-merket er godt kjent, men med tre hammere som symbol i midten, viser den ikke bredden av ordningen. Som et grep i kampanjen fikk Hekt tilliten til å utvikle en serie med kampanjelogoer som viser nettopp dette.
Les mer på kampanjesiden her: Mesterbrev.no
Involverte byråer
Marius Myhrvold
Kundeansvarlig og rådgiver
Jonas Aarø
Klipp
Svein-Ketil Bjøntegård
Lyd
Joachim Nilsen
Grade
Andre involverte
Oscar Chandler
B-foto
Doan Nguyen
Lysmester
Bengt Wikborg Simonsen
Best boy
Paulina Cervenka
Stillsfoto