Identitet og merkevarebygging for Lotto i digitale kanaler

Norsk Tipping avdekket at stadig flere nordmenn ikke spiller Lotto

1516 acd0d original

Norsk Tipping avdekket at stadig flere nordmenn ikke spiller Lotto. Interessen for en av Norges sterkeste merkevare “Lotto” var dalende særlig blant den yngre delen av befolkningen. De spiller ikke like mye som den trofaste skaren av Lotto-spillere. I tillegg er stadig flere negative til det å spille med penger generelt. Lotto har i lang tid bygget emosjonelle relasjoner med spillere rundt i Norges land gjennom konseptet “Lotto-millionærer er ikke som andre millionærer”. Oppgaven til Itera Gazette var å fornye interessen og få de yngre spillerne på banen gjennom å utvikle digitale løsninger – primært ny nettside. Samtidig ønsket Norsk Tipping å ivareta sitt renomme som “samfunnsansvarlig aktør”. En balansegang kommunikasjonen må hensyn til.
Merkevaren Lotto, som huser spillene Lotto, Viking-Lotto og Joker, handler om mer enn den store gevinsten. Den handler om den pirrende følelsen i mellomgulvet når man leverer kupongen, om spenningen under trekningen, om de små drømmedryppene hele uken. Nettsiden er under stadig utvikling, men allerede fra starten i 2010 kunne befolkningen gjennom en rekke underholdende aktiviteter og konkurranser generere sine egne, unike lottorekker, enten man spiller Space Elg eller blir spådd av Magiske Martha. I tillegg finnes en hel mengde interessant statistikk, for den som er interessert i det. Lotto.no skal være et levende nettsted med spennende og relevant innhold. Løsningen skal ha et inviterende og lekent design, med god plass for redaksjonelt og kreativt innhold.

Det ble utarbeidet ny digital strategi, visuell identitet for lotto.no, ny og spennende nettside samt aktiviteter som leder den yngre målgruppen til det nye nettstedet. Nettsiden ivaretok både spill av Lotto, Viking-Lotto og Joker.
Adferden til den yngre målgruppen (kalt “the MeWe generation”) ble studert i detalj for å avdekke adferd og motivasjoner for å spille Lotto. Markedsundersøkelser og analyser dannet grunnlaget for gode workshops som resulterte i detaljerte beskrivelser av målgruppen (Personas). Målet om å få folk til å spille litt oftere og på nett ble detaljert.
Strategien og konseptet ble lagt og kan oppsummeres med “På lotto.no er det drømmedugnad med vinnergaranti”. Nordmenn elsker å drømme om hva de skal bruke vinnergevinsten til. Alle disse ulike drømmene fikk vi spillerne til å dele på nettsiden. Samtidig ble det å spille Lotto på nett enklere enn før. Det ble også viktig å få frem hvilket samfunnsbidrag Norsk Tipping (og Lotto) bidrar med i Norge. Vinner du ikke i Lotto, vinner du likevel noe ved at pengene du spiller for blir fordelt til kultur, idrett og samfunnsbidrag.
Lottoklubben er Norsk Tippings CRM- program for alle som drømmer om å vinne i Lotto. Gjennom klubben kan man innhente informasjon og gjennomføre tester mot en relevant og motivert målgruppe. Medlemmene i Lottoklubben får eksklusive konkurranser, aktiviteter, førpremierer og tilgang til nøkkeltjenester kun relevant for produktene innen kategorien.
På lørdag gir Lotto drømmen en sjanse, Lottoklubben gir deg mulighetene til å spille, drømme, dele og oppleve hver eneste dag.

Lottoklubbens hovedaktivitet ved lansering er fire ulike webcam-spill. Disse tar utgangspunkt i kjerneproduktet og lar Lottokulene være helten. Gjennom fire spillaktiviteter bruker deltagerne kroppen for å interagere med Lottokulene og samle mest mulig poeng. Spillene er enkle, intuitive og passer for alle aldre. Webcam spillene spilles fordi det er gøy og fordi man kan vinne premier hver dag – og vinne kan alle som deltar ikke bare den med flest poeng.
Lottoklubbens bruk av webcam-spill forsterker merkevaren og tar i bruk en spillopplevelse som i stor grad eies av aktører som PS3 og Wii. Webcam-spillet Kule Kuler underbygger og forsterker merkevaren Lotto gjennom mestringsopplevelse og glede.

Involverte byråer

Gazette