
Sammen med en rekke aktører innen brannsikkerhet, renovasjon og søppelhåndtering utviklet Fasett et kommunikasjonskonsept og en kampanje hvor målet er å skape ny oppmerksomhet rundt brukte batterier, og brannfaren knyttet til feilsortering av disse.
De fleste av oss har blitt flinkere på kildesortering, men tall fra regionens avfallshåndteringsselskap IVAR viser at vi fortsatt har litt å gå på – spesielt når det kommer til batterier. Hvert år kastes nemlig over 3 millioner batterier feil. Det kan i verste fall føre til brann i renovasjonsbiler, i søppeldunker og på sorteringsanlegg.
Men, heldigvis er det bare-bare å teipe og levere batteriene på rett sted!
Bare-bare teip og lever!
– Inspirert av den gule fargen på søppelbiler, brannbiler, arbeidstøy og refleksvester kommuniserte vi sikkerhet og varsko med positivitet, forteller Martine Østrem, Elin Minde og Birgithe Solstrand i Fasett.
– Samtidig var det viktig at konseptet var skalerbart, slik at det kunne tas i bruk av renovasjonsfolk, kommunen, brann- og redningsetater og alle andre med samme mål: Ingen batterier i søpla – i hele Norge, legger rådgiver Aleksander Eikeberg til.
Det kunne virke som om folk hadde problemer med å vite hva de skulle gjøre med batteriene. Særlig at de skulle teipes. Her var det behov for annerledes, tydelig, fysisk kommunikasjon. Kampanjen fikk derfor sin egen demo-bil!
Nå skal det egentlig ikke være tvil om at det bare-bare er å teipe batteriene – og holde dem langt unna søppelet!
Involverte byråer

Martine Østrem
Tekst
Birgithe Solstrand
Design
Anne Martha Leidland
Prosjektleder