Ingen nasjonalromantisk flørt fra MatPrat

Komplekse tema formidles i MatPrats nye film om bærekraft og klimagassutslipp i landbruket.

94795 5653f original

MatPrat lanserer 14. oktober andre film i sin bærekraftskampanje, med uttak på YouTube, kino, sosiale medier og Matprat.no.

Til sammen tre filmer skal gi forbruker kunnskap og forståelse for at bærekraftsregnskapet er veldig sammensatt.

– Målet med kampanjen er å spre kunnskap om norsk husdyrproduksjon i et bærekraftsperspektiv. Vi vil nyansere praten rundt kjøtt, klima og miljø, sier Silje Hådi-Siverts, konseptutvikler og produsent i MatPrat.

Teamet har reist rundt i Norge for å filme beitelandskap og husdyr, men dette er ikke en nasjonalromantisk flørt fra MatPrat. Produksjonen jaktet værmeldingen for skyer og la mange av opptakene til studio.

– Vi ønsket ikke et glansbilde og polerte reklamefilmer med enkle forklaringer, vi ville være troverdige og ekte. Vi styrte bevisst unna ku i solnedgang, sier Hådi-Siverts.

Effektivt med intern produksjon

Den største utfordringen har vært å knekke koden på hvordan man kommuniserer tungt innhold på en engasjerende måte. Regissør Audun Bratlie har lekt seg med ulike visuelle grep både på opptak og i post-produksjon, en god blanding av special effects som projisering i studio og mye visual effects i etterarbeid.

– Med et så komplisert tema å belyse, ble det viktig å fokusere på sterke visuelle virkemidler som passet innholdet, sammen med rask klipping - for å holde på interessen og samtidig gjøre informasjonen lettere å forstå, sier Bratlie.

Kreasjon og produksjon har vært løst internt i MatPrat, noe som har vært av avgjørende betydning.

– Det er mange ulike meninger om klimagassutslipp, miljø og bærekraft, og vi har hatt flere diskusjoner på det faglige innholdet. Det å dra veksler på MatPrats egen fagavdeling og produsere selv har gitt en effektivitet vi nok ikke hadde fått ute, sier Hådi-Siverts.

To av filmene frontes av Stian Sandø, tidligere programleder i NRKs «Newton», som har lang erfaring med formidling av vanskelig stoff.

Tre filmer – èn stor sammenheng

Hver av de tre filmene i kampanjen tar for seg et tema som til sammen utgjør viktige premisser i diskusjonen omkjøttproduksjon og bærekraft: ressursgrunnlaget i landet vårt, klimagassutslipp fra rødt kjøtt i Norge og fôret til norske husdyr.

Målgruppen for filmene er unge voksne. Med filmlengde opp mot to og et halvminutt har teamet utfordret seg selv.

– Vi har forsøkt å fange seerne fra starten og jobbet hardt med å dra de med videre gjennom filmene gjennom både manusarbeid og visuelle grep. På YouTube er brukerne vant til lengre seertid og vi har derfor tilpasset filmene til YouTube. Vi måtte tørre å bruke tid på å forklare de kompliserte sammenhengene og ikke forenkle for mye.

Resultatene fra den første filmen viser at temaet engasjerer og at innholdet ble frontet på en god måte.

– Vi er kjempefornøyd med å vekke interesse for bærekraftsperspektivet i norsk matproduksjon og ser at ordskiftet har fått flere dimensjoner, avslutter Hådi-Siverts.

Første film i serien, «Rødt kjøtt – klimaversting eller nødvendig?»
Stian Sandø fronter den siste filmen i MatPrats kampanje om bærekraftig matproduksjon: «Klimagassutslipp fra kua – hvor ille er det egentlig?»

Andre involverte

A

Audun Selsjord Bratlie

Regissør

E

Eivind Aurstad

Fotograf

D

Daniel Atkinson

Lysmester