Initiativet Break the Mold skal fortsette kampen mot trakassering

E-sportklubben Apeks og Y Story startet sitt samarbeid mot trakassering i 2018, og etter flere vellykkede kampanjer kom beslutningen om å gjøre en enda større satsing på området. Med det så Apeks et behov for å skille trakasseringsarbeidet fra resten av klubben og heller starte et helt eget initiativ, som utelukkende skal arbeide med problemstillingen.

– Det er veldig spennende å få være med å definere et helt nytt initiativ fra bunnen av, sier det kreativet teamet Anna Vaagland og Ida Törnqvist fra Y Story. – Arbeidet med å etablere det nye initiativet har vært både tidkrevende og gøy, forteller de.

Break the Mold lanserte tidligere i år initiativet gjennom et stunt på Stortinget. Filmen skapte mye oppmerksomhet blant annet gjennom besøk av daværende kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen og reportasje på TV 2 Nyhetene.

Etter en større navneprosess landet de på å døpe initiativet til Break the Mold, et begrep som betyr å avvise den konvensjonelle måten å gjøre ting på, å utfordre status quo eller bryte etablerte mønstre. Det hele ble kickstartet med en bransjekveld i regi av Apeks der nøkkelpersoner fra bransjen var samlet for kunnskapsdeling og innsikt. Arbeidet har også inkludert utvikling av nettside og visuell profil for initiativet:

– Det var viktig å skille Break the Mold litt fra den klassiske «spill-estetikken», både for å treffe en bredere målgruppe som politikere, foreldre og de som spiller, men ikke nødvendigvis kaller seg selv «en gamer». Samtidig er vi opptatt av å reflektere at det ikke finnes én type gamer. Ved å velge en annerledes inngang til det visuelle universet enn det vi ofte ser i forbindelse med gaming vil vi understreke at gamere er like forskjellige som hvem som helst andre. Å være gamer betyr ikke bare en ting, hvem som helst kan være gamer, forteller Anna og Ida.

Break the Mold ønsket også en måte å smykke seg med budskapet, uten å kjøre masseproduksjon av lavkvalitetsprodukter, som merch ofte kan bli. Istedenfor ble det et samarbeid med det norske familieeide F5 Concept Store og en kolleksjon som reflekterer deres fokus på kvalitet og bærekraft. Det er utviklet en kolleksjon med t-skjorter, longsleeves, crew neck og hoodies som kan kjøpes på F5. Nylig gikk en fin lanseringsfest av stabelen i deres lokaler, og alt i alt har samarbeidet fungert strålende.

– Det er veldig givende å jobbe med konsepter og mennesker som setter kvalitet og bærekraft høyt, i samarbeidet med Break The Mold har det fra dag en vært et fokus på å lage gode produkter som både ser bra ut, holder lenge og er laget av kvalitetsmaterialer. Resultatet er en kolleksjon med et budskap man kan bære med stolthelt, sier Benjamin Krystad Marthinsen fra F5.

Alt overskudd fra kolleksjonen går tilbake til BTM og initiativ for å kjempe mot trakassering i gamingverden.

BREAK THE MOLD0245
Break The Mold kleskolleksjon fra F5 Concept Store.
BREAK THE MOLD0511
BREAK THE MOLD1826
BREAK THE MOLD0570
BREAK THE MOLD0978
BREAK THE MOLD1096
BREAK THE MOLD2530
BREAK THE MOLD1313
BREAK THE MOLD1516

Y Story fikk også representere Break the Mold i nyeste episoden av NTNU Samfunnsforsknings egen podcast, «Forskerpodden» sammen med forsker Beate Hygen og gamer Marte Gundersen for å snakke om trakassering i gaming. Hør episoden her:

Break the Mold er enda i oppstartsfasen og Y Story gleder seg til det videre arbeidet med initiativet i samarbeid med Apeks.

Involverte byråer

Y Story
Y Story
I

Ida Törnqvist

Kreatør / tekstforfatter

K

Kristoffer Johnsrud

Prosjektleder

K

Kristin Rydland

Logo- og nettsideanimasjon

M

Michael Goksøyr

Tekstforfatter (artikler)

E

Einar Fadnes

Tekstforfatter (artikler)

A

Andreas Kvernflaten

Rådgiver

Bacon 2 logo
Bacon Filmproduksjon
E

Emilie Norenberg

Regissør

T

Tormod Berge Vaagland

Klipp