JCP PRAD gikk for et utradisjonelt format da de skulle promotere Viaplay-serien «R.I.P. Henry»

I januar hadde Viaplay premiere på den nye originalserien «R.I.P. Henry». Døden er et sentralt tema i serien, som handler om en arrogant lege som får en uhelbredelig sykdom.

Thumbnail

Oppdraget med å promotere og trekke oppmerksomhet til den nye serien fikk PR- og reklamebyrået JCP PRAD, som valgte å gjøre promoteringen på en noe utradisjonell måte.

– Løsningen ble dødsannonser! Nærmere bestemt plakater utformet som dødsannonser som ble plassert i Aftenposten og VG, samt på utendørsflater i bybildet, forteller kreatørene Isabelle Eken og Kamilla Wold.

– Alle kjenner igjen en dødsannonse, og det er, kanskje heldigvis, ikke noe man vanligvis ser i bybildet. Med andre ord en perfekt måte å skape en stoppeffekt, fortsetter de.

Annonsene inneholdt små drypp om serien, og teaset det store spørsmålet; dør Henry eller ikke?

– Mange promoplakater om nye serier og filmer er ganske like, men her lagde vi noe helt annet for å skape nysgjerrighet og et overraskelsesmoment.

Print 1
RIP Henry utendørs

– I tillegg til dødsannonsene ønsket vi å gjøre noe ekstra for å skape enda mer oppmerksomhet rundt serien. Derfor sendte vi en DM til influencere vi syntes burde se serien; en gravøl med dødsannonsen som etikett. Sammen med gravølen fulgte en promokode på Viaplay, fortsetter Kamilla og Isabelle.

DM Kiste

Gravølen spiller på en gammel tradisjon, som selv om det kanskje høres ut som en trist affære, var en feiring av livet til den avdøde. Utvalgte influencere fikk en spesiallaget gravøl i posten, som de kunne nyte sammen med serien.

– Denne hadde riktignok en langt lavere alkoholprosent enn ølen som tradisjonelt ble drukket under gravøl (nærmere bestemt 0,0 prosent), men smaken passet til en god TV-serie.