OBOS ønsker i samarbeid med Operaen å få flere unge til å oppleve og oppdage opera. I første omgang med et mål om å selge ut en forestilling av «Madama Butterfly» til 20-30-åringer. Oppdraget med å inspirere unge til å ta turen gikk til JCP PRAD.
– Vi tror mange unge vil ha glede av å gi opera en sjanse, og tenker de fleste faktisk vil bli positivt overrasket. Opera er ikke forbeholdt eldre, forestillingene rører deg uansett alder, forteller kreatørene bak kampanjen, Christian Kruse og Hanna Sverdrup.
Løsningen ble å vise følelsene man går gjennom når man ser en opera.
– Ved å vise ansiktene til ulike unge mennesker som ser en opera, og følelsene som oppstår, håper vi å skape nysgjerrighet, og et ønske om å oppleve det selv. Filmene er inspirert av scener fra store filmer som «Pretty Woman», «Once Upon a Time in Hollywood» og «Cinema Paradiso», forteller de.
Til kampanjen er det laget filmer og tatt bilder til sosiale medier.
– Vi likte godt at ideen er så enkel og tydelig, samtidig som den spiller på følelsene man får av å gå i operaen. Uttakene oppleves som genuine, og viser godt hvordan mange av de som ser opera for første gang reagerer, sier Hege Irene Asplund sponsoransvarlig kultur og sosio i OBOS.
Forestillingen finner sted 13. mars, og er kun åpen for publikummere under 30.
– Billettsalget er godt i gang, og vi håper på å fylle salen. Vi tror mange liker opera, men ikke vet det selv fordi de ikke har prøvd. Vi håper så mange som mulig tar turen for å oppleve et fantastisk stykke og en kunstform de kanskje ikke er kjent med fra før, avslutter Hege Irene Asplund.
Involverte byråer
Hanna Sverdrup
Kreatør
Alexander Herlev
Film
Marius Finckenhagen
Foto
Sunniva Richardsen
Design
Robin Aasen
Animasjon
Vidar Winsland
Rådgiver
Salima Jobarteh
Styling
Involverte
Hege Irene Asplund
Sponsoransvarlig kultur og sosio i OBOS