I år er det spesielt. Når samfunnet stenger ned, er det ekstra viktig at Kirkens Bymisjon holder dørene åpne. Det er krevende, og det krever flere hender. For å holde møtesteder åpne. For å tilberede og servere varme måltider i trygge omgivelser. For å tilby en varm seng når gatene er kalde og tomme.
Solidaritetsarbeid på tvers – ikke bare sluttproduktet
– Ideen kom ganske raskt, sier Torbjørn Kvien Madsen. – Men det som har vært viktig for oss i arbeidet med å lage kampanjen, er at dette er noe mer enn en innsamlingskampanje der de rike gir til de fattige.
Valget av Kristoffer Carlin på regi var en genistrek. For han forsto at dette er en solidaritetskampanje med og for folk i by og bygd, og han sier: – Jeg har tolket det som en musikalsk gave fra de som sliter mest til de som har det litt enklere. Her er det ikke snakk om at noen bare skal gi og noen bare ta imot, men at alle skal få og alle skal få gi. Å gi er tross alt den største gaven. Også for de som bor store deler av døgnet på gata.
– Dette har vært stas, vanskelig og utrolig givende», sier Jannicke Øiaas i Volum2, som sammen med kollega Caroline von Hoyningen-Huun og de gamle reklamekollegaene Torbjørn Kvien Madsen og Martin Røsvold Thorsen, har klekket ut årets kampanjetema for Kirkens Bymisjons juleaksjon «Gled en som gruer seg til jul».
– Det er ikke hverdagskost for oss å jobbe med kampanjer av dette omfanget, men vi er ganske godt trent i å bygge gode team. Nå kjente jeg allerede Kirkens Bymisjon som en åpen og tillitsfull kunde. Og da Torbjørn og Martin sa ja, visste jeg at vi ville fikse det. I tillegg har vi hatt med spesialistkompetanse på fundraising og DM-mekanikk, både internt i Bymisjonen og fundraisingsekspert Beate Sørum i b.bold og Henning Siewert på tekst.
Hele kampanjen er et resultat av et tvers igjennom kollektivt arbeid, som går langt utenpå det som er vanlig i slike prosesser. Både foto og film måtte løses under strenge smittevernstiltak. Reglene endret seg flere ganger underveis og utløste ulike utfordringer både på sett og i etterarbeid. At det gikk fint, handler nettopp om at kunde, gatemiljøet, byrå, filmproduksjon og mediebyrå jobbet så tett og «musikalsk» sammen.
Juleaksjonen har pågått sosiale medier siden begynnelsen av november, mens en to minutter og 50 sekunder lang kampanjefilm startet kampanjen på TV 2 første søndag i advent.
Glade jul?
Det er lov å håpe.
Involverte byråer
Jannicke Øiaas
Rådgiver og prosessleder
Caroline von Hoyningen-Huun
Rådgiver og prosessleder
Beate Sørum
DM-fundraisingteam
Henning Siewers
DM-fundraisingteam
Alvilde Naterstad
Filmfotograf
Isak Jensen
B-kamera
Morten Solum
Opptakslyd
Fridtjof Wesseltoft
Opptakslyd
Morten Kristoffersen
Opptakslyd
Ida-Christine Carlsen
Assistent
Susanne Guslund
Assistent
Beathe Hofseth
Casting
Marie Sørensen
Casting
Kim Bach
Kamera
Simon Samdal
Postproduksjon
Andre involverte
Hans Jacob Torkildsen
Markedssjef Kirkens Bymisjon
Michael Hansen
Kampanjeleder Kirkens Bymisjon
Tove Bø
Kommunikasjonsrådgiver Kirkens Bymisjon
Marte Pilskog Ruud
Nøkkelrekrutterer Kirkens Bymisjon
Torstein Ihle
Stillsfotograf Kirkens Bymisjon
Elisabeth Delgado Rodrigues
Design og ferdiggjøring, Kirkens Bymisjon
Kristoffer Archetti
Klipper
Petter Fagelund
Lyddesigner
Eirik Aarnes Vik
Online
Julia Nordsjø
Logger
Kristin Grimstad
Dirigent og musikalsk leder:
Sverre Thorstensen
Arrangør
Erik Hillestad
Musikkprodusent