Juleaksjonen «Gled en som gruer seg til jul» er viktigere enn noen gang

En gjeng skikkelig flinke folk har jobbet hardt for å få til noe ekstra i forbindelse med 10-års jubileet for Kirkens Bymisjons juleaksjon, «Gled en som gruer seg til jul».

Deligerjorden

I år er det spesielt. Når samfunnet stenger ned, er det ekstra viktig at Kirkens Bymisjon holder dørene åpne. Det er krevende, og det krever flere hender. For å holde møtesteder åpne. For å tilberede og servere varme måltider i trygge omgivelser. For å tilby en varm seng når gatene er kalde og tomme.

Solidaritetsarbeid på tvers – ikke bare sluttproduktet

– Ideen kom ganske raskt, sier Torbjørn Kvien Madsen. – Men det som har vært viktig for oss i arbeidet med å lage kampanjen, er at dette er noe mer enn en innsamlingskampanje der de rike gir til de fattige.

Valget av Kristoffer Carlin på regi var en genistrek. For han forsto at dette er en solidaritetskampanje med og for folk i by og bygd, og han sier: – Jeg har tolket det som en musikalsk gave fra de som sliter mest til de som har det litt enklere. Her er det ikke snakk om at noen bare skal gi og noen bare ta imot, men at alle skal få og alle skal få gi. Å gi er tross alt den største gaven. Også for de som bor store deler av døgnet på gata.

– Dette har vært stas, vanskelig og utrolig givende», sier Jannicke Øiaas i Volum2, som sammen med kollega Caroline von Hoyningen-Huun og de gamle reklamekollegaene Torbjørn Kvien Madsen og Martin Røsvold Thorsen, har klekket ut årets kampanjetema for Kirkens Bymisjons juleaksjon «Gled en som gruer seg til jul».

A4 høyde Annonse 02
A4 høyde Annonse 03
A4 høyde Annonse 01
Facebook annonser 1080 0002 Deilig er jorden 3
Facebook annonser 1080 0001 Deilig er jorden 2
Facebook annonser 1080 0012 Spise 3
Facebook annonser 1080 0010 Spise 1
Facebook annonser 1080 0007 O jul med din glede 2
Facebook annonser 1080 0014 Juletallerken ribbe
Facebook annonser 1080 0008 O jul med din glede 3
Facebook annonser 1080 0003 Glade jul 1

– Det er ikke hverdagskost for oss å jobbe med kampanjer av dette omfanget, men vi er ganske godt trent i å bygge gode team. Nå kjente jeg allerede Kirkens Bymisjon som en åpen og tillitsfull kunde. Og da Torbjørn og Martin sa ja, visste jeg at vi ville fikse det. I tillegg har vi hatt med spesialistkompetanse på fundraising og DM-mekanikk, både internt i Bymisjonen og fundraisingsekspert Beate Sørum i b.bold og Henning Siewert på tekst.

Kampanjefilmen.

Hele kampanjen er et resultat av et tvers igjennom kollektivt arbeid, som går langt utenpå det som er vanlig i slike prosesser. Både foto og film måtte løses under strenge smittevernstiltak. Reglene endret seg flere ganger underveis og utløste ulike utfordringer både på sett og i etterarbeid. At det gikk fint, handler nettopp om at kunde, gatemiljøet, byrå, filmproduksjon og mediebyrå jobbet så tett og «musikalsk» sammen.

Juleaksjonen har pågått sosiale medier siden begynnelsen av november, mens en to minutter og 50 sekunder lang kampanjefilm startet kampanjen på TV 2 første søndag i advent.

Glade jul?
Det er lov å håpe.

Involverte byråer

Volum2
J

Jannicke Øiaas

Rådgiver og prosessleder

C

Caroline von Hoyningen-Huun

Rådgiver og prosessleder

B

Beate Sørum

DM-fundraisingteam

H

Henning Siewers

DM-fundraisingteam

79394 60af4 original
Pravda Filmproduksjon
A

Alvilde Naterstad

Filmfotograf

I

Isak Jensen

B-kamera

M

Morten Solum

Opptakslyd

F

Fridtjof Wesseltoft

Opptakslyd

M

Morten Kristoffersen

Opptakslyd

I

Ida-Christine Carlsen

Assistent

S

Susanne Guslund

Assistent

Fri Film Casting Casting
B

Beathe Hofseth

Casting

M

Marie Sørensen

Casting

Andre involverte

H

Hans Jacob Torkildsen

Markedssjef Kirkens Bymisjon

M

Michael Hansen

Kampanjeleder Kirkens Bymisjon