Kampanje for Sparebank 1 SørØst-Norge Stiftelsene: Lett å søke, godt å gi!
Julen kan for mange være en tung høytid, spesielt når inflasjonen er høy og utgiftene øker. Sparebank 1 Sørøst-Norge er – og skal være – en lokalbank. Med sine fire stiftelser i regionen, ønsker de å gi tilbake noe ekstra til jul.
Aktuelt byrå
Edge Branding
Julegiverkonseptet er tuftet på å gi midler til frivillige organisasjoner, som gjennom sine medlemmer skaper tiltak som gir juleglede til mennesker i deres nærområder. Konseptet ble gjennomført for første gang i 2022.
– Vår oppgave var å utvikle et kreativt konsept, kampanjemateriell og medieplan for Julegiver-initiativet i 2023. Målet var å doble antall søknader fra lag og foreninger, forteller Thomas Flogstad, kreativ leder i Edge Branding. – Vi utformet også en egen visuell profil for «Julegiveruniverset», selvfølgelig i tråd med retningslinjene i Sparebank1 sin visuelle identitet.
Med målgruppen, for målgruppen
– Målgruppen, de vi skal nå med Julegiver-kampanjen, vet bedre enn noen hvor skoen trykker og hvem som sliter litt mer enn oss andre, sier Anniken Grotnes, teamets rådgiver og prosjektleder. – Derfor lar vi de erfarne Julegiverene snakke rett til «sine egne» – på deres premisser. Da behøver de ikke fortelle om behov, men heller si noe om hva Julegiver betyr for dem – og oppfordre andre til å søke.
På alle flater ble Julegiver-konseptet løftet frem, men avsenderidentiteten var likevel tydelig. At SpareBank1 stiftelsene står bak, gir legitimitet og troverdighet.
Fokus på enkelhet
– Det er mange som deler ut penger til gode formål, men ofte er søknadsprosessen veldig krevende. Julegiver har derimot en veldig enkel søknadsprosess – og det måtte vi få tydelig frem i kampanjen, sier Grotnes. – Kampanjen baserte seg derfor på gjenkjennelige, tydelige budskap og enkelhet. Alle skal forstå hvem som kan søke om midler, og at det å søke er enkelt.
Det gjennomgående kampanjebudskapet ble derfor: Lett å søke, godt å gi!
Stor økning i antall søknader – og utdelt beløp
Kunden er også strålende fornøyd.
– Vi har fått en kjempeøkning i søknader fra 2022, og vi er strålende fornøyd, sier Torunn Eide, Leder Marked Sparebank1 SørØst Norge. – Det er både fantastisk og rørende å se. Vel utført jobb, og et resultat vi alle kan være stolte av!
– I løpet av desember skal lag og foreninger i våre fylker spre juleglede ved å blant annet dele ut ullundertøy til mennesker i aktiv rus, invitere til gratis juleforestilling for barn og familier, kinobesøk for lavinntektsfamilier, arrangere julesamling med flyktninger, ta med unge i risikogrupper til Teknisk museum og arrangere romjulsdisko.
Involverte byråer
Anniken Grotnes
Rådgiver og prosjektleder
Jan Georg Iversen
Tekstforfatter
Amandus Bjerk
Senior designer
Amund Østland
Animasjoner
Involverte
Siri Krohn Fagervoll
Konsulent, innhold (Siri Krohn Fagervoll AS)
Torunn Eide
Leder Marked Sparebank1 SørØst Norge
Målfrid Udness
Ansvarlig kampanjer Sparebank1 SørØst Norge
Mats Løitegård
Digital redaktør Sparebank1 SørØst Norge