Kampanje for Sparebank 1 SørØst-Norge Stiftelsene: Lett å søke, godt å gi!

Julen kan for mange være en tung høytid, spesielt når inflasjonen er høy og utgiftene øker. Sparebank 1 Sørøst-Norge er – og skal være – en lokalbank. Med sine fire stiftelser i regionen, ønsker de å gi tilbake noe ekstra til jul.

Julegiverkonseptet er tuftet på å gi midler til frivillige organisasjoner, som gjennom sine medlemmer skaper tiltak som gir juleglede til mennesker i deres nærområder. Konseptet ble gjennomført for første gang i 2022.

– Vår oppgave var å utvikle et kreativt konsept, kampanjemateriell og medieplan for Julegiver-initiativet i 2023. Målet var å doble antall søknader fra lag og foreninger, forteller Thomas Flogstad, kreativ leder i Edge Branding. – Vi utformet også en egen visuell profil for «Julegiveruniverset», selvfølgelig i tråd med retningslinjene i Sparebank1 sin visuelle identitet.

Se film her.

Med målgruppen, for målgruppen

– Målgruppen, de vi skal nå med Julegiver-kampanjen, vet bedre enn noen hvor skoen trykker og hvem som sliter litt mer enn oss andre, sier Anniken Grotnes, teamets rådgiver og prosjektleder. – Derfor lar vi de erfarne Julegiverene snakke rett til «sine egne» – på deres premisser. Da behøver de ikke fortelle om behov, men heller si noe om hva Julegiver betyr for dem – og oppfordre andre til å søke.

På alle flater ble Julegiver-konseptet løftet frem, men avsenderidentiteten var likevel tydelig. At SpareBank1 stiftelsene står bak, gir legitimitet og troverdighet.

Stor

Fokus på enkelhet

– Det er mange som deler ut penger til gode formål, men ofte er søknadsprosessen veldig krevende. Julegiver har derimot en veldig enkel søknadsprosess – og det måtte vi få tydelig frem i kampanjen, sier Grotnes. – Kampanjen baserte seg derfor på gjenkjennelige, tydelige budskap og enkelhet. Alle skal forstå hvem som kan søke om midler, og at det å søke er enkelt.

Det gjennomgående kampanjebudskapet ble derfor: Lett å søke, godt å gi!

Stor økning i antall søknader – og utdelt beløp

Kunden er også strålende fornøyd.

– Vi har fått en kjempeøkning i søknader fra 2022, og vi er strålende fornøyd, sier Torunn Eide, Leder Marked Sparebank1 SørØst Norge. – Det er både fantastisk og rørende å se. Vel utført jobb, og et resultat vi alle kan være stolte av!

– I løpet av desember skal lag og foreninger i våre fylker spre juleglede ved å blant annet dele ut ullundertøy til mennesker i aktiv rus, invitere til gratis juleforestilling for barn og familier, kinobesøk for lavinntektsfamilier, arrangere julesamling med flyktninger, ta med unge i risikogrupper til Teknisk museum og arrangere romjulsdisko.

Mac mockup
Fargepalett
Buttons
So Me

Involverte byråer

290242921 2726424794167677 704991176839619033 n
Edge Branding
A

Anniken Grotnes

Rådgiver og prosjektleder

J

Jan Georg Iversen

Tekstforfatter

A

Amandus Bjerk

Senior designer

A

Amund Østland

Animasjoner

Involverte

S

Siri Krohn Fagervoll

Konsulent, innhold (Siri Krohn Fagervoll AS)

T

Torunn Eide

Leder Marked Sparebank1 SørØst Norge