Know your rights
Som utenlandsk arbeidstaker i Norge har du rett på minstelønn i en rekke bransjer. I mange tilfeller kan det bety det dobbelte av hva arbeiderne faktisk får i dag. Og nettopp det ble utgangspunktet for Arbeidstilsynets nye kampanje, utviklet av Geelmuyden Kiese.
Aktuelt byrå
Geelmuyden Kiese
I samarbeid med tilsynene i Romania, Bulgaria, Estland og Litauen er Arbeidstilsynet i Norge i disse dager ute med «Know your rights», en kampanje som skal opplyse arbeidstakere fra disse landene om hvilke rettigheter og plikter de har når de arbeider i Norge. Og noe av det viktigste er selvsagt retten til minstelønn.
– Da vi skjønte at det å kreve minstelønn faktisk kunne innebære dobbel lønn åpnet en spennende verden seg. For hvem vil vel ikke ha dobbelt så mye lissom, sier det kreative teamet bak kampanjen, Ole Henrik Stubberud og Trygve A. Tønnessen.
Filmene er produsert av Bacon OSL, med regissør Øyvind Holtmon og produsent Ola Narum Berg i spissen. De er tatt ut på alle de respektive språkene og er blitt svært godt mottatt i målgruppen.
– Allerede i pre-testen av kampanjen fikk vi tosifrede klikkprosenter. Det har jeg nesten aldri sett før. Men det hjelper sannsynligvis å lokke med dobbel lønn, sier Christoffer Lorang Dahl, digital rådgiver i GK.
I tillegg til filmene er det laget en rekke plakater og annet trykt materiell som blir distribuert gjennom de ulike landene.
Involverte byråer
Ingvild Selliaas
Formgiver
Katinka Grundseth
Rådgiver
Geir O. Harnes
Kundeansvarlig
Johan Nord
Illustratør
Øyvind Holtmon
Regi og klipp
Eli M. Sandal
Postprodusent
Ola Narum Berg
Produsent
Nina Utheim
Produksjonsleder
Markus Tangre
Post koordinator
Andre involverte
Pål H. Lund
Ansvarlig hos kunde