
Våren 2022, fikk DAYTWO i oppdrag av Kongsberg Næringsforum å utvikle identitet, merkevareplattform og web-løsning for et helt nytt event på Kongsberg. Denne nye arvtageren til Kongsbergdagene, satte som mål å bli Kongsberg sitt svar på Arendalsuka – men der hovedtemaet er teknologi, og hvordan det er sentralt i løsningene for en bedre verden – for samfunnet, næringslivet og utdanning.
Utfordring
Kongsberg har lange tradisjoner i industrien og utvikler teknologi i verdensklasse. Men store deler av befolkningen føler seg ikke som en del av denne identiteten de tunge industrigigantene i byen representerer. Derfor var det behov for et event som inkluderte alle, for å bygge stolthet og entusiasme rundt teknologi for alle – ikke bare de som jobber i teknologiselskapene. Oppdraget var altså ikke å utvikle en teknologi-identitet, men et univers som appellerte bredt, fra lokale kjøpmenn og byens unge – til toppsjefer, politikere og samfunnsaktører fra hele Norden.
Navn
Det startet med navnet. Vi trengte et navn som ikke var begrensende, og ikke ekskluderende. Noe som kunne representere hele bredden, høyt og lavt, og gi mening og retning gjennom alt innholdet som skulle fylles under uke 25 hvert år. Kongsberg Agenda ble svaret, som tittel på «Norges viktigste møteplass for alle med hjerte for teknologi, industri, næringsliv og kompetanse.»
Visuell Identitet
Den visuelle identiteten ble tydelig festivalpreget, leken og lett – men universell nok til å kunne bekle samfunnsdebatter og industriseminarer, såvel som underholdning og tivoli. Sentralt i uttrykket var enkle geometriske former, som symboliserer dynamikken i debattene, forandring og teknologisk fremskritt.
Nettsiden
Med over 170 arrangementer, hadde arrangøren behov for å raskt kunne oppdatere kalenderen med innhold som skulle fordeles på de fire dagene.
Nettsiden ble bygget på Craft CMS med full fleksibilitet på fargepaletter og moduler.
Involverte byråer
DAYTWO