Kunst i kampen mot matsvinn

Too Good To Go vil skape økt bevissthet om at vi må bli bedre med matsvinn på privaten.

TGTG poster frame Guttestreker
Guttestreker foto Waterdrop 2021
Guttestreker består av Petter Malterud Grøndahl og Christoffer Kroge Christensen. Foto: Waterdrop

Norge skal halvere matsvinnet innen 2030, og mens dagligvare og serveringsbransjen er på vei til å nå målet, ligger vi litt etter på hjemmebane. Over halvparten av det kartlagte matsvinnet i Norge oppstår hos forbruker. Det ville Too Good To Go skape økt bevissthet om. Derfor lanserte de matredder-selskapet «kunstplakater mot matsvinn» i anledning Verdens Miljødag. Fem influencere bidro til å sette tema på agendaen og vise frem det norske bidraget fra kunstnerduoen Guttestreker på Instagram.

– Å redusere matsvinn er noe av det mest effektive vi alle kan gjøre for at vi skal nå klimamålene. Derfor kunne vi ikke la Verdens Miljødag passere uten å snakke om matsvinn. Men denne gangen ønsket vi å legge tall, fakta og tips til side, og engasjere folk til å bli matreddere på en helt ny måte. Og hva er vel ikke bedre til å inspirere oss og få oss til å reflektere, enn kunsten? sier Annika Asté, Markedssjef i Too Good To Go Norge.

14 kunstnere over hele Europa ble invitert til å tolke matsvinnproblemet i form av en plakat. Disse ble trykket i begrenset opplag, på papir laget av resirkulert papir og matavfall, og lagt ut for salg i en nettbutikk. Overskuddet gikk til Verdens Matvareprogram i regi av FN.

– Målet var at plakatene skulle finne veien til folks hjem og kjøkken, som en daglig påminnelse om at maten er verdt å ta vare på, og spise opp, sier Asté.

I Norge engasjerte Too Good To Go kunstnerduoen Guttestreker til å illustrere et motiv som ble solgt i et begrenset opplag på 250 plakater. De ble revet bort allerede første dag. Kampanjen nådde ca 400.000 mennesker, og nå pryder Too Good To Go-plakater over tusen norske hjem.

En som bidro til å få ut kampanjen var Pia Henriksen, salgssjef i Brandpeople, med de to influenserprofilene @fattigstudent og @belindajakobsen. Hun er svært fornøyd med resultatene.

– Det er veldig gøy at to av våre profiler, @fattigstudent og @belindajakobsen kunne bidra til å belyse et alvorlig problem, på en inspirerende måte. Too Good To Go har et budskap som profilene brenner for og som er i tråd med deres egne verdier, så her var det en god og naturlig brand-match, noe som alltid gir gode resultater. Med en merkevare som Too Good To Go lar de profilene beholde sin identitet og det skaper også bedre resultater for alle parter, sier Henriksen.

Influencernes annonser på Instagram:
@belindajakobsen https://www.instagram.com/reel...

@fattig.student
https://www.instagram.com/p/CP...

@kirsebaerhagen
https://www.instagram.com/p/CP...

@ninasandbech
https://www.instagram.com/p/CP...

@gjelsvikhome
https://www.instagram.com/reel...

Involverte byråer

Too Good To Go
A

Annika Asté

Markedssjef

B

Benedicte Randers

Prosjektleder

M

Magnus Brune

Community Manager,

Max Social Influencerbyrå
T

Tiril Berseth Nilsen

Prosjektleder

ANTI Brandpeople Spredning
P

Pia Henriksen

Partner / Head of Sales