Kortfilmfestivalen i Grimstad er Norges største kortfilmfestival. Og som Norges eneste Oscar-kvalifiserende filmfestival måtte de ta ansvar for kortfilmformatet.
For det var under årets utgave av Kortfilmfestivalen at publikum endelig kunne ta med seg popcornbeger som var spesialtilpasset kortfilm inn i kinosalene. Altså bitte, bitte små popcornbegere. I forkant av festivalen ble det også sendt ut egne popcornbeger som fungerte som en liten invitasjon til journalister og andre viktige gjester.
– Vi opplevde et stort engasjement på det lille stuntet vårt, av både deltakere og journalister. Vi ser et stort potensiale for utvikling av konseptet og er spente på hva mer vi kan få ut av dette i tiden framover, sier markedsansvarlig for festivalen, Helene Aalborg.
Bak den lille, men historiske (og legendariske?) jobben står Dinamo og kreatørteamet Kim Follesøy-Thuen og John E. Njoki.
– Vi, i likhet med Filmfestivalen, er fortvilet og lei av at snacks-størrelser kun skal være tilpasset lange filmer. Kortfilmentusiaster har blitt ekskludert lenge nok. Det er heller ikke å stikke under en stol at vi gjør dette for miljøet og de tonnene med popcorn som blir kastet etter kortfilmvisninger hvert eneste år, uten at vi trenger en bærekraftspris for initiativet, sier teamet avslutningsvis til Kreativt forum.