Mekonomens mekanikere tolker bil i ny kampanjesatsing

Målet? Å vinne tilbake kundenes tillit og gjøre det enkelt å dra på service med bilen.

Mekonomen

Å forklare hva som er galt med bilen kan være utfordrende, spesielt når ordene ikke strekker til. Mange gruer seg til å besøke verkstedet og føler ofte på en mistillit, fordi de ikke har kunnskapen til å vite hva summen kommer på – akkurat som med tannlegebesøk. Mekonomen, kjent for sitt fengende slagord, ønsket nå å fornye seg gjennom en stor kampanje i samarbeid med Trigger, som er den første kampanjen på årevis. Målet? Å vinne tilbake kundenes tillit og gjøre det enkelt å dra på service med bilen.

– Mekonomen er uten tvil en av de største og mest anerkjente verkstedkjedene i Norge, med nesten300 verksteder landet rundt. Men kjennskap alene er ikke nok – vi har et ansvar for å styrke tilliten til en bransje som ofte sliter med nettopp dette. Ved å fokusere på noe mange bileiere kan relatere til, som rare og støyende lyder fra bilen, har vi truffet en nerve. Det er heller ingen hemmelighet at det sjelden er gøy å bruke penger på verkstedtjenester, noe som gjør terskelen enda høyere for å faktisk ta turen til verkstedet, sier Jan Erik Pedersen i Mekonomen.

Siden samarbeidet mellom Mekonomen og Trigger ble kjent i februar, har det vært iherdig jobbing med høstens kampanje, som viser hvordan Mekonomen-mekanikere kan «diagnostisere» biler bare ved å lytte til lydene de lager.

Føler seg misforstått

Gjennom innsiktsarbeid og ekte kundebeskrivelser, kom det tydelig frem at mange føler seg misforstått når de prøvde å forklare problemer med bilen sin til en mekaniker. Og med dette som bakteppe, ble Mekonomens mekanikere utfordret til å stille en «diagnose» av bilen kun basert på lydene de hørte – med imponerende resultater.

Kreatørene i Trigger har hatt en spennende utfordring. Resultatet ble et digitalt filmunivers der mekanikerne på kreativt vis tolket og demonstrerte billyder.

– Det viste seg at det ikke bare var oss kreatører som ikke snakket bilspråk; dette er faktisk en ganske vanlig språkbarriere mange opplever i møte med bilmekanikere. Vi fant ut at de fleste tyr til lydbeskrivelser som «klunk-klunk» og «skrap skrap» når man ikke helt vet hvordan man skal forklare problemet. Samtidig som vi elsket sjarmen i dette språkuniverset, både i annonsering og radio, ville vi også gi oppmerksomhet til de menneskene som kan faget og bevise at det er noen som faktisk snakker flytende bil - nemlig bilmekanikere. Vi håper folk føler seg tryggere og mer forstått i sitt neste møte med bilmekanikere, sier kreatørene bak kampanjen, Hanna Sætre og Fredrik Juul.

– Sammen med Trigger har vi utviklet en kampanje som illustrerer hvordan våre mekanikere forstår bilens «språk» – selv når kundene ikke gjør det. Mekonomen er tross alt kjent for å gjøre billivet enklere. Men hvordan vi faktisk gjør det har ikke blitt tydelig formidlet før denne kampanjen, fortsetter Jan Erik.

Kampanjen rulles i disse dager ut på radio og digitale kanaler som Snapchat, TikTok, YouTube og Meta.

Involverte byråer

75568 43544 original
Trigger Oslo
B

Babak Behrad

Planner og Nureons ansvarlig

M

Matias Fosso Kristiansen

Innholdsrådgiver

H

Henriette Tangen

Prosjektleder

Cakao

Cakao Filmproduksjon

Både Og logo

Både Og Filmproduksjon

Red dentsu x logo
RED dentsu X Mediebyrå
M

Morten Mikkelsen

Strategisk rådgiver

J

Julie Amanda Skeie

Digital

F

Frida Ytterdal Krogsrud

Broadcast

C

Charlotte Sverdrup Frøshaug

Operations