Mekonomens mekanikere tolker bil i ny kampanjesatsing
Målet? Å vinne tilbake kundenes tillit og gjøre det enkelt å dra på service med bilen.
Aktuelt byrå
Trigger Oslo
Å forklare hva som er galt med bilen kan være utfordrende, spesielt når ordene ikke strekker til. Mange gruer seg til å besøke verkstedet og føler ofte på en mistillit, fordi de ikke har kunnskapen til å vite hva summen kommer på – akkurat som med tannlegebesøk. Mekonomen, kjent for sitt fengende slagord, ønsket nå å fornye seg gjennom en stor kampanje i samarbeid med Trigger, som er den første kampanjen på årevis. Målet? Å vinne tilbake kundenes tillit og gjøre det enkelt å dra på service med bilen.
– Mekonomen er uten tvil en av de største og mest anerkjente verkstedkjedene i Norge, med nesten300 verksteder landet rundt. Men kjennskap alene er ikke nok – vi har et ansvar for å styrke tilliten til en bransje som ofte sliter med nettopp dette. Ved å fokusere på noe mange bileiere kan relatere til, som rare og støyende lyder fra bilen, har vi truffet en nerve. Det er heller ingen hemmelighet at det sjelden er gøy å bruke penger på verkstedtjenester, noe som gjør terskelen enda høyere for å faktisk ta turen til verkstedet, sier Jan Erik Pedersen i Mekonomen.
Siden samarbeidet mellom Mekonomen og Trigger ble kjent i februar, har det vært iherdig jobbing med høstens kampanje, som viser hvordan Mekonomen-mekanikere kan «diagnostisere» biler bare ved å lytte til lydene de lager.
Føler seg misforstått
Gjennom innsiktsarbeid og ekte kundebeskrivelser, kom det tydelig frem at mange føler seg misforstått når de prøvde å forklare problemer med bilen sin til en mekaniker. Og med dette som bakteppe, ble Mekonomens mekanikere utfordret til å stille en «diagnose» av bilen kun basert på lydene de hørte – med imponerende resultater.
Kreatørene i Trigger har hatt en spennende utfordring. Resultatet ble et digitalt filmunivers der mekanikerne på kreativt vis tolket og demonstrerte billyder.
– Det viste seg at det ikke bare var oss kreatører som ikke snakket bilspråk; dette er faktisk en ganske vanlig språkbarriere mange opplever i møte med bilmekanikere. Vi fant ut at de fleste tyr til lydbeskrivelser som «klunk-klunk» og «skrap skrap» når man ikke helt vet hvordan man skal forklare problemet. Samtidig som vi elsket sjarmen i dette språkuniverset, både i annonsering og radio, ville vi også gi oppmerksomhet til de menneskene som kan faget og bevise at det er noen som faktisk snakker flytende bil - nemlig bilmekanikere. Vi håper folk føler seg tryggere og mer forstått i sitt neste møte med bilmekanikere, sier kreatørene bak kampanjen, Hanna Sætre og Fredrik Juul.
– Sammen med Trigger har vi utviklet en kampanje som illustrerer hvordan våre mekanikere forstår bilens «språk» – selv når kundene ikke gjør det. Mekonomen er tross alt kjent for å gjøre billivet enklere. Men hvordan vi faktisk gjør det har ikke blitt tydelig formidlet før denne kampanjen, fortsetter Jan Erik.
Kampanjen rulles i disse dager ut på radio og digitale kanaler som Snapchat, TikTok, YouTube og Meta.
Involverte byråer
Babak Behrad
Planner og Nureons ansvarlig
Matias Fosso Kristiansen
Innholdsrådgiver
Henriette Tangen
Prosjektleder
Cakao Filmproduksjon
Både Og Filmproduksjon
Morten Mikkelsen
Strategisk rådgiver
Julie Amanda Skeie
Digital
Frida Ytterdal Krogsrud
Broadcast
Charlotte Sverdrup Frøshaug
Operations