Mindre salt, mer suksess
18. september lanserte Helsedirektoratets kampanje «Mindre salt. Bedre helse», og temaet engasjerer.
«Små grep, stor forskjell» er Helsedirektoratets langsiktige kommunikasjonssatsing innenfor kosthold og ernæring. Satsingen ble lansert høsten 2012 som et svar på at Helsedirektoratet opplevde fallende tillit og kjennskap til de offisielle kostrådene. To år etter lansering kan vi konstatere at satsningen er en suksess, og at både kjennskapen og tilliten til kostrådene har økt og at Helsedirektoratets eksperter brukes hyppig som kilde av journalister.
Denne høsten handler de små grepene om å få nordmenn til å spise mindre salt. Med fem filmer vil Helsedirektoratet informere om den store helserisikoen relatert til høyt saltinntak og lære nordmenn hvordan de kan bytte ut salt med andre smaker, krydder og krydderurter. De inspirende filmene ligger på facebook.com/smaagrep og som prerolls på bl.a. TV 2, SOL, Storby, Dagbladet og Youtube.
Kampanjen funger veldig godt og hadde det første døgnet en klikkrate på 7 prosent på TV 2 og Storbynett. Selve filmene er produsert av nystartede FUS! som er et produksjonsselskap som skal rendyrke innholdsmarkedsføring. Produsent er Glenn Huth Mæland og Sigve Aspelund har regien.
Kampanjen legger spesielt vekt på aktiv dialog og kunnskapsbygging gjennom sosiale medier. Etter kampanjestart ser vi en markant økning i antallet følgere på Facebook. Fra ca 110.000 før kampanjestart til ca. 124.000 på litt over en uke, og tallet fortsetter å stige. Alt tyder på at samtalen om kostråd og Helsedirektoratets evne til å engasjere lever i beste velgående.
Det er også lagt vekt på proaktivt pressearbeid fra Helsedirektoratets side. Det første døgnet etter lansering ble det registrert over 80 saker på nyhets- og debattsendinger i TV og radio, printmedier og web direkte relatert til lanseringen.
Ser til Norge
Entusiasmen i Helsedirektoratet er stor.
– Vi opplever at vi treffer godt i befolkningen og at kostrådene får sin velfortjente plass i det offentlige rom. Det er ekstra morsomt at de nordiske landene nå ser til Norge og vår måte å kommunisere rundt kosthold, spesielt når det gjelder tilstedeværelse i digitale og sosiale medier, forteller avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, Hilde Skyvulstad.
Også teamet i Dinamo er stolte av å oppnå så gode resultater.
– Problemstillingen er komplisert, og det er alltid en fare for at kommunikasjon om et slikt tema kan oppleves som en pekefinger fra staten. Derfor er det gøy å se at folk tar det til seg og aksepterer budskapet vårt, sier Hanne Martinsen og Victoria Marie Evensen.