Netlife og Y redefinerte digitalkonferanser

Det er digitale konferanser som gjelder om dagen. Men Netlife var fast bestemt på at det ikke trengte å være hverken kjedelig eller negativt. De gjennomførte konferansen sin Y Oslo som et live-event over til sammen 12 timer med kultur-produksjonsselskapet VIERLIVE som partner.

Fagkonferansen Y Oslo trekker til seg deltakere som er interessert i bedre kundeopplevelser, innovasjon og gode digitale tjenester. Konferansen ble først gjennomført på Youngstorget i fjor. Når Covid 19 hindret Netlife i å gjennomføre et fysisk arrangement, så startet idémyldingen!

Image from i OS 12
Hele prosjektteamet fra Netlife. Foran er konferansier Matt Smith. Fra venstre: Jonas Driveklepp, Anja Schönhaug, Marte Gråberg, Dag Helge Scott, Synnøve Sagafos, Jostein Magnussen, Torgeir Beyer, Kenneth Lemik og Marte Brennbakken.

– Vi har sett på mange digitale fagkonferanser i år og alle er ganske like. I stor grad er det ferdiginnspilte foredrag fra rundt om i verden, eller så sitter de rett opp og ned hjemme i stua og streamer via verktøy som Zoom eller Teams. Vi fant fort ut at vi ville utfordre dette formatet, sier prosjektleder for Y Oslo, Marte Brennbakken.

Netlife jobber med å forbedre kundeopplevelsen i alle produkter og tjenester og smykker seg selv med å aldri gå på kompromiss med brukeren. Derfor var det folka som var i sentrum når de skulle ha en stor digitalkonferanse.

– Vi spurte oss selv hva som skal til for at vi orker å sitte foran skjermen i to dager, når det er mye skjermtid ellers også. Våre arrangement er kjent for å være kreative og «noe for seg selv». Dette ville vi gjenskape, også digitalt. For oss var det viktig å skape en opplevelse utenom det vanlige som skaper engasjement i faglige, felles diskusjoner og ikke minst holde oppmerksomheten til folk, sier Brennbakken.

Sitat fra deltaker: Dere har konvertert en streaming-konferanse-skeptiker.

20 10 29 11 07 24 DSC1991 Jonas Driveklepp
Daniel Hasan holdt foredrag om mangfold på årets Y Oslo. Foto: Jonas Driveklepp / Netlife

Netlife gjorde mye forarbeid og kom frem til at de som har klart vært best til å lage gode opplevelser i koronatiden har vært kulturbransjen. Det har blitt produsert utallige konserter, teaterforestillinger og ballettoppvisninger for et publikum som sitter hjemme.

– Vi fant ut at de beste i bransjen som har produsert innhold med høyest kvalitet var produksjonsselskapet Vierlive. Så, da inviterte vi oss selv til dem. Det var spennende å utfordre et produksjonsselskap som til vanlig jobber med kultur og hovedsakelig musikk til å være med å produsere en fagkonferanse om kunde- og brukeropplevelse.

Utfordret formatet

– Vi fant tonen med Netlife fra første sekund. For en gjeng! Vi synes det er kjempegøy at de ville utfordre den klassiske digitale konferanseopplevelsen med noe som aldri er gjort før. Med plattformen i bunn og vår annerledes tilnærming til strømmeproduksjon og innhold, sammen med Netlife sine ideér og engasjerte folk var det ingen tvil: Netlife og Vierlive er en perfekt match, sier Gard Mortensen, daglig leder i VIERLIVE.

20 10 30 11 32 31 DSC2703 Jonas Driveklepp
Christin Gorman på scenen på Youngstorget. Uten fysisk publikum men et stort digitalt publikum. Foto: Jonas Driveklepp / Netlife
20 10 29 10 03 11 DSC1730 Jonas Driveklepp
Foto: Jonas Driveklepp / Netlife

Hva er grunnen til at dere har fått så gode tilbakemeldinger på årets konferanse?

– Vi valgte å la opplevelsen for deltakerne være det viktigste for oss. Det er selvsagt mye lettere å gjennomføre en ferdiginnspilt konferanse enn å lage et direktesendt show som vi gikk for. Men for folk som har kjøpt billett så føler de seg en større del av arrangementet. Vi var blant annet med Politiet i Vest på en direktesendt biltur gjennom sentrum i Bergen, samtidig som de snakket om hvorfor TikTok er en viktig kanal for dem, sier Brennbakken.

Sitat fra deltaker: En fordel med digital konferanse er at jeg i større grad fulgte med på foredragene, uten å føle at jeg måtte ta notater eller bilder av skjermen, siden det blir tilgjengelig etter konferansen og fordi dere sender ut oppsummering. Det gjorde at det ble en mye mer avslappet og behagelig konferanse å følge. Og for oss som ikke er superglade i smalltalk og mingling var det i grunnen deilig å slippe å måtte forholde seg til andre i pausene :P En fantastisk konferanse! Bra levert. Jeg er med neste år også, enten det er digitalt eller fysisk.

Gikk du glipp av årets begivenhet? Kjøp opptak her: https://vier.live/acts/y-oslo

Involverte byråer

21430576 10156016594455695 5158475069754579566 n

Netlife