Norge er i verdenstoppen av noe som er skikkelig dritt

Fuel Reklamebyrå har i samarbeid med Norilco laget en forgyllet «dritt-button» — for folkeopplysningen om tarmkreft.

Bajs

Norge er på verdenstoppen i mye forskjellig; verdens beste land å bo i, rikeste land, lykkeligste befolkning – og vi er jevnlig på pallen i ulike skigrener. Men det ikke alle verdensmesterskap vi ønsker å være i toppen av.

Norilco – Norsk forening for stomi, reservoar og mage- og tarmkreft – og Fuel Reklamebyrå har et skikkelig bedritent budskap å komme med; Norge er i verdenstoppen av antall tarmkrefttilfeller! Dette ville vi markere med en drittklump av forgyllet gull! Omtrent 4500 nordmenn får denne sykdommen årlig. Dette vil vi gjøre noe med – for mer enn 95 prosent overlever hvis kreften oppdages tidlig.

I kampanjen «I verdenstoppen av dritt» 3D-printet vi 3000 forgyllede dritt-buttons som vi delte ut til deltagere på webinar, ansatte, medlemmer og frivillige, messer og stands. Buttonene skal fungere som en samtalestarter, men også som en merkevarebyggende kampanje for Norilco og hva de står for. Norilco har tatt en posisjon som en tydelig stemme utad, og skal være et opplysningssenter og samlingsted for tarmkreftrammede og pårørende. Allerede har Norilco vært med buttonen på brystet på «God Morgen Norge» for å snakke om tarmkreft. Kampanjen har resultert i en medlemsvekst på ca 300 prosent, noe vi er veldig fornøyde med!

Kampanjen består av bæsje-buttons, filmer, poster til sosiale medier, livestreamet webinar og kampanjenettside, samt verdenstoppenavdritt.no, der du kan lese mer og se kampanjefilmen om hvordan vi lagde gull-bæsjen. Dessuten kan du skaffe en button selv! Videre er det en animasjonsfilm – «Se, føl og lukt» – som gir deg en sjekkliste over hva du skal følge med på for å tidlig oppdage kreft i egen dritt. «Se, føl og lukt»-filmen gikk også på reklamefrie dager i påsken.

Årlig sendes det ut tarmscreening til dem over 55 år, men det er viktig å opplyse om tidlig oppdagelse, slik at folk i alle aldre har et godt forhold til dritten sin. Mer enn 95 prosent overlever hvis tarmkreft oppdages tidlig. Dette er ganske viktig å vite! Så i starten av kampanje ville vi skape bevissthet rundt dette, med huskeregelen se, føl og lukt, sier Roy Aleksander Farstad, daglig leder i Norilco.

– Ved bruk av huskeregel «Se, føl og lukt» samt et tydelig symbol i form av en gull-bæsj, når vi en bred målgruppe! Norilco kan pryde seg med et helt eget merke og symbol på et viktig tema – som vi må snakke mer om: Tarmkreft!, sier kreatørene Linn Tidemandsen og Charlotte Blomsterpotte Nicolaysen i Fuel.

Andre involverte

R

Roy Aleksander Farstad

Ansvarlig hos kunde