Norges Handikapforbund med ny logo og identitet

Fra flamme til hjul: Norges Handikapforbund endrer logo. Det er Tangram Design som har har stått for utviklingen av den nye visuelle identiteten til forbundet.

72004 15a20 original
72007 1a54d original

Norges Handikapforbunds logo har i mange år vært symbolisert med en flamme, men nå får forbundet både ny logo og visuell identitet. Bakgrunnen er et ønske om endring og en visuell identitet som reflekterer fornyelse i følge Norges Handikapforbund (NHF).

Vi ønsket et visuelt uttrykk om signaliserte styrke og drivkraft, sier Karen Kvam i NHF.

– «Flammen», som har vært vår logo siden 1997, manglet de sanselige signalene som vi opplever at vi har fått nå. Det åpne hjulet symboliserer bevegelse, driv og energi, og målet er at den skal bli et sterkt kjennetegn for organisasjonen vår.

– Sirkelsymbolikken ble valgt med utgangspunkt i at sirkelen symboliserer hjulet som ruller og driver oss framover. Stikkordet bevegelse er spesielt viktig i denne sammenhengen. NHF er en bevegelse for funksjonshemmede, saken vår handler om bevegelse og bevegelseshindringer, og vi ønsker å bevege samfunnet framover. At sirklene er åpne, har også en fin symbolikk. Som organisasjon ønsker vi mangfold og inkludering, vi vil dele av den kunnskapen vi har og bidra med løsninger avslutter Karen Kvam.

Ifølge Annette Sarto, partner og designer i Tangram, har det vært en spennende og meningsfull oppgave for byrået.

– Vi har nå skapt en verktøykasse for NHF som uttrykker den kraft, energi og pågangsmot som organisasjonen besitter og fortjener.

Den nye logoen er allerede tatt i bruk, og den nye profilen rulles ut fortløpende.


Involverte byråer

22226 e2173 original

Tangram Design AS