Hvordan i all verden er det mulig å få noen til å endre en adferd de er fornøyd med, og opplever som både behagelig og ufarlig? Vi gjemmer oss bak biler med høyteknologiske sikkerhetsløsninger, deformasjonssoner og airbag, men det vi ofte glemmer er at kroppen er det svakeste leddet i en kollisjon. Det er fortsatt utfordringen Dinamo og Statens vegvesen står overfor når fartskampanjen i år skal videreføres blant annet med ny reklamefilm og nye radiospotter. Og igjen er det såkalte «light speeders» som er målgruppen for kommunikasjonen.
Sjansen for å overleve en frontkollisjon reduseres betydelig hvis farten er over 70 km/t. Uansett hvor sikker bil du har. En frontkollisjon består av tre kollisjoner. Først stopper bilen. Så stopper du. Den tredje kollisjonen skjer inne i kroppen din, og kan gi deg livstruende skader på indre organer. Dette er tematikken i den nye filmen og de nye radiospottene Dinamo har utviklet.
Jeg tror at denne kampanjen har vært så vellykket fordi det handler veldig lite om pekefingre og skremselspropaganda. Det ville vi bygge videre på. Derfor tar vi utgangspunkt i noe som er dagligdags og den rutinemessige måten vi pleier å kjøre bil på, sier kreativt ansvarlig for kampanjen, John Rørdam.
Tåler ikke påkjenningen. Tanken om at «jeg kjører alltid litt for fort, det går alltid bra» vil vi problematisere gjennom å nøkternt henvise til fakta. Hvis du frontkolliderer i hastigheter over 70 km/t har du betydelig dårligere sjanser for å overleve. Uansett hvor sikker bil du har så tåler ikke kroppen din en slik påkjenning. Det er så enkelt. Nå vet du det. Hva har du tenkt å gjøre med den informasjonen?
Gjennom TV og radio skal kampanjen forsøke å formidle kunnskap og ikke minst få folk til å ta stilling til hvilken side av fartsgrensen de er på.
I mediespilleren: Én film og to radiospotter.
Ansvarlig team hos Dinamo:
Kreativt ansvarlig: John Rørdam,
Kundeansvarlig/rådgiver: Christin Elvegård
Prosjektleder: Anita Engen Hjelset
Medhjelpere:
AD: Kate Hagen og Hanne Martinsen
Tekstforfatter: Victoria Evensen
PR: Morten Norvang og Hans Petter Bergli
Inhouse produsent: Tonje Østbye
Ansvarlig for kampanjen hos Statens vegvesen: Cecilie Waterloo Lindheim og Bjarte Skaugset
Mediabyrå: Mediacom ved Svein Sælid
Produksjonsselskap film: One Big Happy Family
Regissør: Hans Petter Moland
Produsent: Mone Mikkelsen
Fotograf: Askild Vik Edvardsen
Produksjonsleder: Nana Buraas
Produksjonsselskap radio: Verdens sterkeste mann
Regissør: Sigmund Falch
Produsent: Benedicte Aubert Ringnes
679f6b1a-dd76-44a0-95e9-523f40eaa570.mp3
7790e39e-9fbb-40c8-9ed5-9bc2e761e60b.mp3
Involverte byråer
Dinamo AS