Ny identitet for Vestfoldmuseene: Lag på lag med kunst- og kulturhistorie

SMFB Dinamo har utviklet en helt ny visuell identitet for Vestfoldmuseene og alle deres enheter. De trengte en felles og samlende merkevare, med et distinkt og levende uttrykk.

00 Forsidebilde

Vestfoldmuseene forvalter og kommuniserer vår felles kunst- og kulturarv. De består av flere ulike enheter; hele syv kulturhistoriske museer, et kunstmuseum, vikingsenter, institutt og felles arkiv og samlingsforvaltning. Det er et imponerende mangfold av tilbud samlet i én organisasjon som formidler vikingtid, grevskap, middelalder, hvalfangst, industrihistorie, Edvard Munchs liv og ikke minst sterke kunstopplevelser.

1
2
3
4

Samspill

– Vi avdekket behov for en visuell identitet og et design som kunne styrke Vestfoldmuseenes plass i vår kulturflora. Det handler om å ta en tydeligere posisjon og synliggjøre både hvert enkelt museum, samspillet dem imellom og alle de forskjellige arrangementene og opplevelsene de tilbyr, sier Simen Grankel, kreativ leder for Design i SMFB Dinamo.

Den nye visuelle identiteten spirer fra Vestfoldmuseenes store spenn og varierte tematikk, og det som oppstår når man forener dette.

7
11
13
14
16
17

Lag på lag

Resultatet ble en smidig, anvendelig og funksjonell visuell identitet, som deler visuelle verktøy på tvers av organisasjonen. En felles identitet for alle museer, samt individuelle varianter for hvert museum.

18
19
22
23
24
25
27

– Kunst og kultur gjøres mer relevant når den formidles gjennom sammenhenger og kontekst, ulike lag og nivåer. Utformingen ble sammensetninger av lag i en modig fargepalett, som identifiserende element gjennom alt av kommunikasjon, sier Ingvild Kleven Syvertsen, designer i SMFB Dinamo.

Identiteten ble lansert i april 2022, og er å se på flere og flere av Vestfoldmuseenes flater.

Se casefilm her.

Involverte

T

Therese Grande

Ansvarlig hos Vestfoldmuseene