Ny kampanje fra Strømmestiftelsen viser at fattigdomsbekjempelse virker

I Strømmestiftelsens nye kampanje av Släger ser ikke alt mørkt ut. Filmene forteller historien om hvordan fattigdomsbekjempelse på verdensbasis går riktig vei. Og veien starter første skoledag.

Strømmestifelsen

For tredje år på rad har Strømmestiftelsen samarbeidet med Släger for å øke kjennskap til bistandsorganisasjonen og deres arbeid i andre deler av verden enn vår egen.

– Veien til kjennskap og kunnskap er et maraton, ikke en sprint. Det handler om tydelighet over tid. Strømmestiftelsen gjør mye viktig arbeid, og vår jobb har vært å knytte organisasjonen til én assosiasjon for å skape gjenkjennelighet. I 2020 etablerte vi det overordnede budskapet «Veien ut av fattigdom starter første skoledag», men finner hvert år nye grep for å forsterke dette, forteller Jalila Bouzaida, kundeansvarlig i Släger.

Optimistisk vri på dyster problemstilling

Dette året er budskapet i kampanjen at arbeidet som gjøres for å bekjempe fattigdom virker. Det har vært et helt bevisst grep.

– Nyhetsbildet er fullt av kriser og katastrofer. Derfor er det vanskelig å forstå at det faktisk skjer en veldig positiv utvikling for mange mennesker. Vi vet at bistand nytter. Derfor vil vi fortelle den positive siden av historien, at det faktisk nytter og går fremover, noe vi tror er en stor kilde til håp og motivasjon til å fortsette kampen mot fattigdom, og med på å skille oss fra mengden, sier Gase Handeland, leder for kommunikasjon og samfunn i Strømmestiftelsen.

Filmene viser en ung jente som gjør seg klar til sin første skoledag, akkompagnert med statistiske data på verdensbasis som viser at fattigdomsbekjempelse nytter; flere barn går på skole enn noen gang før og andelen mennesker som lever i ekstrem fattigdom er i dag under 10 prosent. Likevel er det rundt 60 millioner barn som ikke får oppleve sin første skoledag. Et tall Strømmestiftelsen jobber for å redusere.

Kampanjen går på radio, i sosiale medier og på skjermer i hele landets Elkjøp-butikker i disse dager, i takt med at mange norske familier gjør seg klar for første skoledag her hjemme.

Involverte byråer

Släger
J

Jalila Bouzaida

Kundeansvarlig

M

Magnus Bettum

Rådgiver

S

Sara Meling

Rådgiver

H

Henning Sverdrup

Partner

Andre involverte

G

Gase Handeland

Leder for kommunikasjon og samfunn Strømmestiftelsen

M

Martin Bager Davidsen

Rådgiver digital markedsføring Strømmestiftelsen

G

Gro Justnæs Kiledal

Fagleder individuelle givere Strømmestiftelsen