Nye kampanjefilmer viser livsviktige øyeblikk

I årets Stjerneaksjon har Kreftforeningen fått filmskaper Aslaug Holm til å dokumentere øyeblikket der kreftpasienter får sitt livs viktigste beskjed.

Kreft2

I førjulstiden inviterer Kreftforeningen mennesker over hele landet til å gi håp til jul ved å kjøpe en stjerne. Pengene går til kreftforskning, slik at flere skal få komme hjem til jul, nyttår og alle andre dager i året. For kreftpasienter ligger det mye håp i forskning: Håp om å overleve, håp om å bli kreftfri, håp om mer tid, håp om skånsommere behandling, og håp om å slippe senskader.

Kreftforeningen har med det gått nye og dristige veier for å synliggjøre håpet.

– Årets kampanjefilmer viser kreftpasienter på sitt aller mest sårbare. Vi får være med på kontroll, i de sekundene før de skal få beskjed av kreftlegen sin om behandlingen har virket. På denne måten ønsker vi å synliggjøre håp, forteller Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen.

– Det nytter

Kreftforeningen snakket med en rekke onkologer for å komme i kontakt med kreftpasienter der behandlingen hadde positive utsikter. De modige menneskene som takket ja til å være med på filmprosjektet var Willi René Mehrmann (60), Lisa Zurhaar (66) og Silje Holteberg (42).

– Filmene har en autentisk nerve som vi håper er utløsende for at mange vil støtte aksjonen. Stadig flere kreftpasienter får gode nyheter, takket være forskning. Det viser at det nytter, sier Stenstadvold Ross.

Stjerneregissør

Den prisvinnende dokumentarfilmskaperen Aslaug Holm, som står bak kjente filmer som «Brødre» og «Generasjon Utøya», tok utfordringen med å dokumentere øyeblikkene. For henne har prosjektet vært en sterk opplevelse.

– Det er veldig sterkt å skildre ekte menneskers liv, og jeg har fått en utrolig tillitt blant de tre hovedpersonene i denne filmserien. Jeg er takknemlig for å få lov til å være til stede og dokumentere kanskje et av de livs viktigste øyeblikkene i deres liv. Det har vært enormt inspirerende, sier Holm.

Om Stjerneaksjonen

  • I julen henges det opp tusenvis av stjerner på norske sykehus og sykehjem, gitt av folk fra hele landet. Vi vet det betyr mye for de som må tilbringe julen hjemmefra å vite at det er noen som tenker på dem.
  • I 2022 fyller Stjerneaksjonen 10 år. Det feires med et unikt samarbeid med Snøhetta som har designet helt nye produkter: En stor stjerne som vi henger opp på sykehus, en liten stjerne som kan henges på treet eller brukes som dekor og en håndlagd lysestake i begrenset antall.
  • Pengene som samles inn går til livsviktig kreftforskning, som gjør at flere kan komme hjem til jul, nyttår og alle andre dager i året.
  • Siden oppstart har aksjonen samlet inn over 200 millioner kroner til kreftforskning.

Involverte byråer

Fenris Film
A

Aslaug Holm

Regissør

E

Erland Edenholm

Klipp

T

Tore Buvarp

Produsent

Involverte

A

Aili Maanum-Jordan

Filmidé / prosjektleder, Kreftforeningen