Nye takter for Piano

We Oslo står bak ny identitet og kommunikasjon for klassikeren Piano® fra TINE.

TINE Piano PM 02
TINE Piano PM 03
TINE Piano PM 04

Det første produktet fra Piano® så dagens lys i 1969. Da rullet sjokoladepuddingen fra TINE ut i butikkene. Siden har mange velsmakende dessertprodukter funnet sin plass i produktserien. Nå har merkevaren Piano® gjennomgått en total overhaling og fått ny visuell identitet og kommunikasjon.

Byrået We Oslo står for revitaliseringen og har utviklet ny merkevarehistorie, distinkte identitetsverktøy og et designsystem som skal sørge for økt tilstedeværelse både i butikk og i forbrukers bevissthet. Gjennom et helhetlig univers bygget på sterke merkevareelementer skal merkevaren snakke med en konsistent stemme i alle kanaler. Den visuelle identiteten er tatt ut på pakning, butikkmateriell og i kommunikasjon. Kommunikasjonen er utviklet i samarbeid med det kreative byrået Torny&Ingrid.

TINE Piano PM 01
Bak fra venstre: Linn Bakke (We Oslo), Sophie Gauguin (TINE) og Axel Gustafsson (We Oslo). Foran fra venstre: Ingrid Lea (Torny&Ingrid), Torny Hesle (Torny&Ingrid), Kristine Lillevik (We Oslo) og Kamilla Ellingsen (We Oslo).

For We Oslo var en innledende del av prosessen å jobbe frem en merkevarehistorie.

– De gode øyeblikkene ble utgangspunktet vårt. Man setter seg rundt bordet for å være sammen med barna, familie, venner eller naboer. Å være sammen er viktigere enn å briljere på kjøkkenet når det kommer til Piano® og hele historien er skapt rundt nettopp disse øyeblikkene. Det å servere Piano® handler om å lage minner. Det har gjennomsyret alt vi har gjort, forklarer Kristine Lillevik, kreativ leder i We Oslo.

TINE Piano PM 05

Revitalisering og helhetlig plattform

– Kombinasjonen god, gammeldags kos og retro smeltet sammen med et ikonisk, aktuelt og tidløst uttrykk. Dette understrekes av et kreativt konsept rundt hjemmelaget moro og det å skape minner. Et ekstra lag av kommunikasjonen dreier seg om alt man kan gjøre med produktene, som å legge til havsalt, knuste nøtter, støpe om, stanse ut – rett og slett superenkle Piano® «hacks» - eller hjemmelaga nok som vi har valgt å kalle det. Det er ikke tilberedningen som er poenget når det kommer til Piano. Det er stemningen, fortsetter Lillevik.

Logoen til Piano® med sort rosett ble besluttet bevart, men We Oslo tok tak i boblekanten til den gjenkjennelige rosetten, og bygde opp et designsystem lagvis – som om den var en kake. Boblekantene er et bærende identitetsbyggende element, anvendelig og fleksibelt.

– Det har vært uhyre viktig med maksimal stand-out i hylla og med den nye identiteten hjelper produktene hverandre med bred og god synlighet. I desserthylla er det mye visuell støy, så å roe ned og blokke ut hylleplassen Piano har for å få sterk synlighet var en drivende faktor for prosjektet. Aller først skal du se Piano®, og så skal du kunne finne fram til variantene i andre instans gjennom farge og navigering, sier Lillevik.

TINE har jobbet med We Oslo tidligere, og synes byrået er spennende.

– De hadde en klar konseptuell tankegang fra start. Det var viktig for prosessen til Piano®, når merkevaren skulle gjøres mer relevant. Piano® har vært en del av folks dessertglede i over femti år, og nå så vi et behov for å revitalisere og å skape en helhetlig plattform for serien, sier Brand Manager Sophie Marie Gauguin i TINE.

We Oslo utarbeidet merkevarens nye slagord - «Plutselig god stemning». Dette spiller på nettopp det å skape dessertglede og god stemning på null komma niks.

– For oss er det naturlig å tenke helhetlig, det er del av designprosessen. Når vi skal lage identitetsverktøy som fungerer må vi bygge dem på et solid fundament for så å jobbe oss oppover. TINE arbeider både analytisk og systematisk, og deres fokus på effektiv design sammenfaller godt med vår metode. Dette har vært en morsom og lærerik måte å jobbe på for hele teamet, sier Lillevik.

TINE Piano PM 06

Engasjement for oppgaven

– Dette har vært et supert prosjekt og samarbeid. Særlig er jeg fornøyd med at kunden har tatt så modige valg. Det fotografiske uttrykket har vi for eksempel tatt i en helt annen retning enn de først ønsket seg. Vi ryddet bort all overflødig styling og valgte en enkel, ikonisk bildestil. Den delikate, rene estetikken understreker det enkle og lettvinte ved produktene og gir en solid stand-out i hylla, sier Axel Gustavsson designer i We Oslo.

TINE er på sin side veldig fornøyd med prosjektet.

– Samarbeidet har vært godt, og vi har opplevd et sterkt teamarbeid på tvers av ulike områder. Alle har vært engasjert i oppgaven og opptatt av å levere et godt resultat, forteller Gauguin.

Gleden dessert skaper er kjernen i Piano®. Med smaker som treffer bredt har Piano produkter som alle i familien og vennegjengen kan fryde seg over. Relanseringens sluttresultat begeistrer.

– Vi mener det er et moderne, men tidløst uttrykk, og vi har lykkes i å skape en helhetlig identitet. Alt dette er viktige bærebjelker for Piano®. Identiteten er ivaretatt, samtidig er Piano® brakt inn i 2022, sier Gauguin.

Involverte byråer

95130 7094d original
We Oslo
K

Kristine Lillevik

Kreativ leder

A

Axel Gustafsson

Designer

K

Kamilla Ellingsen

Prosjektleder

L

Linn Bakke

Kundeansvarlig

Bab logo ikon svart

Babusjka Produksjonsselskap

Andre involverte

T

Tommy Andersen

Fotograf

A

Anne Panne

Stylist