OBOS Block Watne heier på like muligheter

Kombinertlandslagets smørebuss ruller ut nytt budskap på veien mot OL.

Toppbilde

OBOS Block Watne er hovedsponsor for det norske kombinertlandslaget, og halvparten av avtalen er øremerket satsingen på kvinner. Da OBOS ønsket et nytt design til kombinertlandslagets smørebuss, gikk oppdraget til kommunikasjonshuset JCP.

Kombinertsporten har en sterk tradisjon i Norge, og i 2023 feirer sporten hele 100 år. Men beslutningen om at de kvinnelige kombinertløperne ikke får lov til å delta under OL i 2026, kaster en mørk skygge over feiringen. Dette til tross for at Den internasjonale olympiske komite (IOC) har uttalt at det skal bli kjønnsbalanse i alle idretter.

– Vi ønsket å gå bort ifra det klassiske heltekonseptet man ofte ser på smørebusser, og heller lage et konsept som oppfordret til handling og full likestilling under OL i 2030, forteller kreatørene bak idéen, Christian Kruse og Hanna Sverdrup.

Langrenn

I designet er de kvinnelige kombinertutøverne plassert inn i historiske kombinert-bilder, for å symbolisere en tradisjonsrik sport som enda ikke har oppnådd full likestilling. I kombinasjon med et oppfordrende budskap, kan du skanne QR-koden som tar deg inn til en underskriftskampanje.

Smørebussen

– Sponsoravtalen vi har med kombinertlandslaget er viktig for oss i OBOS, forteller sponsorsjef Rasmus Aarflot. Likestilling er et grunnleggende element i samfunnsansvaret vårt, så å kunne oppfordre til handling og likestilling med smørebussen er en vinn-vinn-situasjon for oss, fortsetter han.

Bak underskriftskampanjen for OL 2030, står OBOS Block Watne sammen med Skiforbundet, kombinertlandslaget og deres samarbeidspartnere. Med et mål om å endelig oppnå et OL med like muligheter.

Skriv under på underskriftskampanjen på www.kombinert2030.no

Involverte byråer

95769 9dfb8 original
JCP PRAD
J

June Vågenes

Designer

H

Hanna Sverdrup

Kreatør

I

Indiane Helset

Skisser

S

Sunniva Richardsen

UX-designer

M

Martin Pira

Rådgiver

JCP Event Eventbyrå
P

Pål Aamodt

Rådgiver

V

Vidar Windsland

Prosjektleder

Wetouch Imagework Retusj

Andre involverte

R

Rasmsus Aarflot

Sponsorsjef i OBOS

C

Camilla Hansteen

Lead design i OBOS

K

Kjetil Hancke Framstad

Merkevaresjef i OBOS